MotoPlus 14 - 2022

VERGELIJKINGSTEST SPORTIEVE MIDDENKLASSE-NAKEDS 40 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Triumph Street Triple 765RS 95,7 kW (130 pk) bij 11.800 tpm 83 Nm bij 9.200 tpm Kawasaki Z900SE 92,2 kW (125 pk) bij 9.500 tpm 99 Nm bij 7.600 tpm Yamaha MT-09 SP 86,5 kW (118 pk) bij 10.000 tpm 93 Nm bij 7.000 tpm 60 70 80 90 100 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 Voor sportief sturen op bochtige secundaire wegen zijn alle drie deze motorblokken enorm geschikt. De lichtere Triumph-driepitter (765 cc) valt op door zijn zeer lineaire vermogensafgifte en enorme toerenbereik, tot bijna 12.500. Hij kan daarom kort worden gegeard, heeft ook het hoogste topvermogen en levert daarmee de beste prestaties. De Kawasaki-viercilinder heeft ook een heel gelijkmatige vermogensafgifte en doet dat dankzij de grootste cilinderinhoud (948 cc) met het hoogste koppel (let op: de koppelschaal begint niet bij nul, de grafiek geeft dus wel het verloop maar niet de werkelijke verhoudingen weer!). De Z900 is sterk, maar zowel gevoelsmatig als objec- tief gezien niet het meest spectaculair van de drie. Jammer is dat hij ondanks zijn vloei- ende viercilinderloop ietwat hard op het gas gaat. De 890cc Yamaha-driecilinder voelt het wildst aan; hij begint al sterk, om vervolgens vanaf 5.500 toeren bijna explosief te stijgen en dan tot 10.000 toeren keihard door te gaan. Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. VERMOGENSMETING Goede scores voor alle drie in de rem- proef. Ter referentie: de duidelijk snellere Speed Triple 1200RS met nog krachtigere Brembo Stylema-klauwen had in de remproef 40,7 meter nodig om vanaf 100 km/uur tot stilstand te komen. Hoogwaardige Brembo-spullen en sterke (Triumph) tot gematigde (Kawasaki) voorwielgerichtheid betalen zich hier uit. De Yamaha-remmen (overigens dezelfde als op de basis-MT) voelen wat tammer aan, zijn minder precies te doseren en ook het ABS regelt duidelijk grover af. Verder merk je goed dat je door de geringere voorwiellast langer nodig hebt om de remkracht effectief over te brengen. Objectief gezien remt echter ook de Yamaha gewoon prima. Yamaha MT-09 SP (9,18 m/s²) Triumph Street Triple RS (9,38 m/s²) REMPROEF restsnelheid 8,5 km/uur restsnelheid 14,6 km/uur Remweg vanaf 100 km/uur Kawasaki Z900SE (9,32 m/s²) 41,4 m 41,1 m 42,0 m 37 m 50 TRIUMPH Street Triple RS KAWASAKI Z900SE YAMAHA MT-09 SP Mooi aansluitende benen en een laag stuur, wat zorgt voor veel gevoel met de motor. De 765cc-driepitter combineert een prachtig vloeiende motorloop met woeste sportiviteit. Breed tussen de knieën, hoog oplopende tank, goede stuurpositie: een old-school naked-gevoel op de Z900. Daar past de bullige, rauwe 948cc-viercilinder goed bij. Een heel comfortabele maar door het hoge stuur ook ietwat afstandelijke zithouding op de MT-09. De 890cc-driecilinder heeft overal trekkracht paraat.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3