MotoPlus 14 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 35  4 STX40-schokdemper van Öhlins, uiteraard volledig instelbaar en tame- lijk hard. Je kunt hem best wat zachter afstellen. 5 M50 Monobloc-remklauwen van Brembo. Die staan garant voor enorme en tegelijk fijn­ gevoelige remkracht, onder alle omstandig­ heden. 6 Speciaal voor de RS, een met carbonfiber afgewerkte einddemper op een motor die verder ook al bijzonder fraai gemaakt is. 1 Vier vaste rijmodi, inclusief circuit-ABS en dito tractiecontrole, plus een vrij te con­ figureren rijmodus. 2 Rempomp met variabele hefboom tussen hendel en remcilinder; dit beïnvloedt de benodigde handkracht, maar ook de vrije slag. 3 Volledig instelbare Big Piston Fork van Showa. Is fundamenteel stug, maar hij spreekt wel heel mooi aan. 1 2 3 4 5 6 voor de optimale werking van de quickshifter, want bij minder vurig aan het gas hangen opereert hij soms wat minder vloeiend. Tegelijk is het toerental onbelangrijk, want de schitterend vloeiende motorloop en de goed bijpassende korte gearing maken het mogelijk dat het blok overal trekt en dat je het enorme toerenbereik bijna volledig kunt gebruiken. Wat daarbij natuurlijk essentieel is en ook een nieuwtje ten opzichte van eerdere testmachines: een boterzachte gasrespons in elke rijmodus. Hoe goed het samen­ spel van al deze factoren functioneert, blijkt uit de gemeten acceleratietijden van de vederlichte Street Triple 765RS, die ten opzichte van zijn twee concurrenten nota bene een kleinere cilinder­ inhoud heeft en daardoor een lager koppel. Dat lagere koppel wordt echter gecompenseerd door de kortere gearing, mogelijk gemaakt De Street Triple 765 RS is opmerkelijk com- pact gebouwd, heeft atletische vormen en is nadrukkelijk voorwielgericht. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3