MotoPlus 14 - 2022

VERGELIJKINGSTEST SPORTIEVE MIDDENKLASSE-NAKEDS 34 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST TRIUMPH Street Triple RS De orgelpijpen: van rechts naar links nemen cilinderinhoud en omvang geleidelijk toe. Om meteen maar even duidelijkheid te ver- schaffen: de upgrades hebben meestal weinig of helemaal geen betrekking op het motor­ vermogen. De opwaarderingen zitten vooral (of alleen) in het rijwielgedeelte, voor beter veren, beter remmen en sportiever sturen. Concreet: betere componenten van Brembo, Showa, Kayaba en Öhlins. De Triumph is wat ambitieuzer, die heeft als RS ook nog extra mogelijkheden qua elektronica-instellingen en een iets andere geometrie ten opzichte van de S- en R-ver- sies, en bovendien extra pk’s. Het is dan ook niet zo gek dat deze naakte supersport­ machine al heel wat vergelijkingstesten heeft gewonnen. We beginnen dus met de al 15 jaar succesvolle middengewicht-naked uit Hinckley: de Street Triple. Wie van dit huidige RS-topmodel maximaal wil genieten, moet zich echter eerst even een beetje opwarmen en strekken. Voetsteunen relatief hoog en ver naar achteren, stuur laag en ver naar voren. Deze voor een naked bike behoorlijk radicaal voorwielgerichte zitpositie laat er geen twijfel over bestaan wat de bedoeling is: aanvallen! Volledig daarbij passend komt de 765cc-drie­ cilinder tot leven. Hij klinkt hees en grommend uit de korte einddemper, iets wat meteen al kippenvel oplevert. Dat gevoel wordt meteen sterker zodra je het toerental opvoert. En dat toerental is bepalend voor het leven op de Street Triple. Vreemd genoeg is het tegelijk belangrijk en onbelangrijk. Belangrijk, omdat dit blok weliswaar een heel mooi lineaire ver­ mogensafgifte heeft, maar juist daardoor ook toeren moet draaien om echt hard te gaan. Iets wat dankzij de prachtige driecilinder-­ symfonie overigens verslavend is om te doen, tot liefst 12.500 toeren aan toe! Da’s ook goed

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3