MotoPlus 14 - 2022

EERSTE TEST MOTOPLUS 31  MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier klep- pen per cilinder, klepbediening middels stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie, 3x 41 mm, geregelde katalysator, 415 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring-­ ketting, secundaire overbrenging 45:16. Boring x slag 78,0 x 62,1 mm Cilinderinhoud 889 cc Compressie 11,5 : 1 Max. vermogen 87,5 kW (119 pk) bij 10.000 tpm Max. koppel 93 Nm bij 7.000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork, 41 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm, monoschokdemper met hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, 298 mm, vierzuiger remklauwen, remschijf achter, 245 mm, enkelzuiger remklauw, tractiecontrole, bochten-ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70 ZR17; 180/55 ZR17 Banden in test Bridgestone S22 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 108 mm, veerweg v/a 130/137 mm, zithoogte 810 mm, max. toelaatbaar totaalgewicht 414 kg, tankinhoud 14,0 liter. Garantie 2 jaar Kleuren blauw, zwart Prijs NL € 12.499,- / B € 11.099,- INFO NEDERLAND EN BELGIË www.yamaha-motor.eu TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA XSR900 hoef je niet te zijn, want dankzij de relatief korte overbrenging is de driecilinder ook lekker actief bij lage toerentallen en aan- sluitend in het middengebied. Vergeleken met de eerste XSR900 levert het blok nu trouwens 4 pk topvermogen extra bij dezelfde 10.000 toeren en is het koppel met 93 Nm ook iets hoger dan de eerdere 85 Nm. Bovendien is dat maximum koppel nu eerder beschikbaar, bij 7.000 toeren in plaats van 8.500 toeren. Goed merkbaar is trouwens het verschil in gasrespons in de ver- schillende rijmodi, waarbij de meest ‘giftige’ modus zeker niet meer het uitgesproken venijn in gasreactie heeft zoals de eerste MT-09-modellen dat hadden. En dat is de rijdbaarheid van dit geweldige blok absoluut ten goede gekomen. Op secundaire Hollandse wegen kun je met de ‘scherpste’ modus prima uit de voeten, maar ook de modus daaronder eigent zich prima voor alledaags gebruik. Ook het ABS – dat nu hellingshoekafhankelijk werkt – en de tractiecontrole doen in deze ‘burgerlijke’ setting aangenaam onopvallend hun werk. Compliment ook aan de uitste- kende quickshifter op de XSR900, waarmee zonder de koppeling te gebruiken op- en teruggescha- keld kan worden. Dit handige klei­ nood overtuigt al net zo als het temperament en aanspreken van het motorblok van de Yamaha. Het koppelingshendel zelf stond aanvankelijk trouwens net iets te hoog, en dat maakte de koppe- ling bij dat ene waarbij ’ie nog wel nodig is – wegrijden – net even wat lastiger te doseren, met een wat happende reactie als gevolg. Maar in een iets lagere positie was dat verholpen. Dat koppelings­ hendel is trouwens niet verstel- baar, de prachtige nieuwe radiale Brembo-rempomp wel. Een kneep in het remhendel resulteert in een heel directe remrespons, waarna er heel mooi gedoseerd remdruk wordt opgebouwd. Maar remmen wil je zo min mogelijk in het zadel van deze XSR. Je wilt de driepitter lekker opstoken, terwijl je met die uit­ stekend werkende quickshifter door de zes versnellingen van de bak schiet. En niet in de laatste plaats vanwege de opzwepende geluidsbeleving die de Yamaha nog steeds biedt. Toch is daar wel degelijk iets aan veranderd, want in tegenstelling tot de MT-09 en ook de Tracer 9 is de XSR gehomo- logeerd met een geluidsproductie in stand van 95 dB(A). Technici van Yamaha’s ontwikkelings­ afdeling hadden vastgesteld dat de benzinetank van de XSR als een resonantielichaam werkt en het motorgeluid versterkt. Dat effect is nu middels een rubberen matje aan de onderzijde van de tank behoorlijk ingeperkt. In het nieuwe jasje wordt in de eerste paar kilometers op een bochtig weggetje al onomwon- den duidelijk dat de Yamaha XSR900 onverholen sportieve talenten heeft. De XSR is aan­ genaam stug geveerd en al net zo stevig gedempt en wordt aangedreven door een vurige driecilinder, die net even sterker is dan voorheen. Ja, er hangt een retro-label aan deze Yamaha, maar als je een sportieve geest hebt hoef je je van dat etiketje niets aan te trekken. De nieuwe XSR900 staat in blauw en zwart bij de dealer en is er vanaf € 12.499,-. n Duo-zadel met de looks van een eenpersoons racezitje, de voetsteunen zijn handig inklapbaar. De spiegels op de stuur­ uiteinden ogen fraai, maar maken de XSR wel erg breed.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3