MotoPlus 14 - 2022

YAMAHA XSR900 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 29  swingarm en achterschokdemper met langere veerweg, de remmen en ook de assistentiesystemen. De rijsensatie is door de volledig andere ergonomie van de XSR echter heel anders. Door het lage stuur op verhou- dingsgewijs korte risers heb je veel gevoel over de voorzijde van de machine. Gevoelsmatig nog meer dan bij de MT-09 of Tracer 9. Dat zorgt ervoor dat je snel ver- trouwen in de XSR opbouwt en er al net zo snel een sportief tempo op nahoudt als de wegen boch­ tiger worden. De basissetting van vering en demping voelt dan ook nadrukkelijk sportief aan, maar zorgt er wel voor dat het contact met de weg ook op wegen van mindere kwaliteit steeds ver­ bazingwekkend goed is. Ook de relatief lange veerwegen dragen hier een belangrijk steentje aan bij. Duimpje omhoog ook wat dat betreft naar de standaard gemon- teerde Bridgestone S22-banden trouwens. Banden met een spor- tief karakter, die prima aansluiten bij de sportieve inborst van de Yamaha. Mocht je trouwens iets meer comfort willen, dan kun je nog behoorlijk aan de stelschroe- ven draaien, want de voorvork is volledig instelbaar en aan de achterzijde kan naast de veervoor- spanning ook de uitgaande dem- ping worden versteld. Qua sturen heeft de XSR een heerlijk voorspel- baar en meegaand karakter. Hij De driecilinder is iets sterker dan voorheen en valt op door zijn combinatie van aanstekelijke temperament en goede manieren. Puike quickshifter ook. De nieuwe radiale rempomp van Brembo draagt mede bij aan de prima remprestaties van de XSR. Het nieuwe TFT-display is goed af te lezen, ook met de zon in de rug. Het menuwieltje op de rechter stuurhelft blijft wennen. laat zich bijzonder lichtvoetig van oor op oor dirigeren en koppelt dat aan een haast onverstoorbare stabiliteit. Net als het rijwielgedeelte is ook de 119 pk sterke krachtbron van de XSR900 een heerlijke speeltuin. De inmiddels bekende driepitter met zijn tamelijk opwindende motorkarakteristiek bouwt mooi gelijkmatig vermogen en koppel op, met een uitgesproken voor- liefde voor het bovenste toeren­ bereik. Bang dat er onderin en in het middengebied niets gebeurt, Stug geveerd en goed en stabiel sturend, de XSR900 in zijn nieuwe jasje. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3