MotoPlus 14 - 2022

EERSTE TEST MOTOPLUS 27  Eerst was er ‘The Dark Side of Japan’, met de MT-07 en MT-09 als eerste exponenten. Op basis van de twee- en driecilinder-krachtbronnen van deze nakeds verscheen kort daarna een duo ‘Faster Sons’ in de Sports Heritage-lijn van Yamaha: de XSR700 en XSR900. Beide voorzien van moderne techniek, maar met een subtiel sausje van ‘toen’. Die XSR900 is door de Japanners in een nieuw jasje gestoken, tijd dus voor een hernieuwde kennismaking! | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: Guus van Goethem | Waar ze bij Yamaha de inspiratie vandaan haalden voor de blauwe kleurstelling is meteen duidelijk: een pakje peuken waarvan de kleuren en de naam op de 500cc Yamaha en het pak van GP-coureur Christian Sarron prijkten, hier in 1986 trouwens. Dat sausje van ‘toen’ moet je natuurlijk wel met een gezonde knipoog nemen. De beide XSR’en zijn immers geen moderne inter­ pretatie van vroegere Yamaha-­ modellen. Het zijn moderne motorfietsen met wat stijlken- merken van toen: een ronde koplamp, een ronde teller en veel kleine details. De nieuwe XSR900 voegt daar in de blauwe kleurstelling nog een extra nostal- gische dimensie aan toe. Halver­ wege de jaren tachtig sierde deze lichtblauwe kleur met gele accenten als kenmerk van een sigarettenfabrikant immers de 500cc GP-Yamaha’s van de Franse Yamaha-importeur Sonauto, waarvoor in die tijd onder andere Frankrijk’s wegracetrots Christian Sarron uitkwam. Nu vormt deze kleur met subtiele metallic-tinten de meest in het oog springende kleurstelling van beide kleur­ opties waarin de nieuwe XSR900 leverbaar is. Het is meteen ook de meest tastbare link met het (race) verleden van de Japanse fabri- kant, al mag het nieuwe zadel, dat een geslaagde poging doet een eenpersoons racezitje te zijn, ook niet onvermeld blijven. Voor de rest is de XSR900 eerst en vooral een moderne motorfiets én een sportieve naked bike. In technische zin tapt de zwaarste XSR uit exact hetzelfde vaatje als de Tracer 9, maar dan uiteraard zonder het tophalf-stroomlijntje en met een lager geplaatst stuur. Op hun pincode na delen beide Yamaha’s bijna alles met elkaar: motorblok, frame, de langere »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3