MotoPlus 14 - 2022
EERSTE TEST MOTOPLUS 23 DUCATI STREETFIGHTER V4 SP EERSTE TEST moet realiseren dat de helft daarvan dus onaf geveerde én roterende massa is! Dat werkt op veel fronten positief door: betere vering, lichter sturen, snellere acceleratie (je hoeft zowel min- der massa vooruit te stuwen als minder massa aan het draaien te brengen) en beter remmen! Het 1.103 cc grote en 208 pk sterke Desmo sedici Stradale-blok is niet verder getuned, en waarom zou je ook. De 90° V4 levert al gruwe- lijk veel vermogen, de kunst is meer om het beter te kunnen benutten. Maarrrr… helemaal hetzelfde is het blok niet, want let op waarde Ducatisti, de SP-versie heeft een droge koppe- ling! Het typische rinkelende geluid alleen al zorgt voor extra pure Ducati-beleving! Met lekker plakkende Pirelli Diablo Super- bike-slicks in de SC1-compound om de wielen (standaard zitten er Diablo Rosso Corsa II’s op) gaan we de baan op met deze in beperkte oplage gemaakte Ducati (circa duizend exem- plaren). Al na een paar bochten voel je de gewichtsbesparing van met name die wielen. Het is adembenemend met wat voor precisie deze naakte Ducati instuurt en hoe hij elk bevel van de rijder opvolgt. Of je nou een krappe of wijde lijn kiest, de Duc laat zich gedwee plat leggen tot enorme hellingshoeken en geeft je daarbij een vertrouwen dat je verder alleen kent van echte superbikes. Zelfs correcties midden in de bocht zijn pro- bleemloos te maken. Daarbij blijft de SP steeds volkomen stabiel en hij laat zich zelfs bij brute stuurbewegingen niet van de wijs brengen. Hier is vooral de stevigere vering merkbaar en die leidt de Streetfighter als op rails over het bochtige circuit. Als je volgas de bochten uitaccelereert, moet je je echt goed vasthouden aan het aangenaam gevormde stuur. Het V4-blok met de achter uitdraaiende krukas (die bijdraagt aan het wendbare stuurkarakter) sleurt er zo hard aan dat je bijna vergeet te ademen. Letterlijk adem benemend! Ook hier hebben de superlichte carbonfiber wielen een positieve invloed, de SP accelereert nog weer harder dan de S-versie. Dankzij de vloeiend werkende quickshifter met blipperfunctie voor terugschakelen dender je vrijwel naadloos door de versnellingen heen op weg naar de toerenbegrenzer bij circa 14.000 toeren. Op het einde van het 900 meter lange rechte stuk stond er 282 km/uur op de klok – op een naked bike, niet te vergeten! Bij dit waanzinnige motorvermogen is een passende remwerking cruciaal. Een Brembo MCS19-rempomp en exquise Stylema R-rem klauwen uit hetzelfde huis zorgen voor abso- lute topklasse vertraging. Zelfs na vele snelle ronden met harde remacties blijft de rem werking van deze stoppers op hoog niveau, van een verlopend drukpunt in het hendel is geen sprake. En als je toch wat verkeerd doet, dan houdt een heel arsenaal aan elektronische hulpsystemen deze hypernaked tot op zekere maar grote hoogte onder controle. Met name de fantas- tisch werkende tractiecontrole is het vermelden waard, die houdt het achterwiel op vloeiende wijze op koers. Een erg goed functionerende ‘slide control’ helpt je bij fraaie acceleratiedrifts. Je kunt alle elektronische vangnetten trouwens ook uitschakelen, als je volledig ongelimiteerd rijplezier wilt beleven – en dat aankunt… De Streetfighter V4 SP is in elk opzicht een adembenemende motor. Ducati legt met deze geweldenaar de lat voor circuitgerichte naked bikes heel erg hoog. De feedback die deze SP je geeft is indrukwekkend. Daarbij komt het enorme motorvermogen en een fascinerend uiterlijk. Helaas zijn alle exemplaren van deze gemotoriseerde straatvechter al vergeven. En mocht je er toch eentje kunnen vinden, dan is dit beest helaas ook niet bepaald goedkoop – maar dat zal niemand verrassen. n De wintertest-kleuren in combinatie met de goud kleurige voorvork, brons kleurige blokdelen en de blanke aluminium tank en radiateur zorgen voor een spectaculair uiterlijk. TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI STREETFIGHTER V4 SP Motor vloeistofgekoelde 90° viercilinder V-motor met achteruitdraaiende krukas, twee ketting- aangedreven bovenliggende nokkenassen per cilinderrij, vier kleppen per cilinder, desmodromisch aangedreven via klepslepers en tuimelaars, semi-dry- sump-smeersysteem; injectie 4x Ø 52 mm, 490 watt dynamo, accu 12 V/7 Ah; hydraulisch bediende droge meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 15:42. Boring x slag 81,0 x 53,5 mm Cilinderinhoud 1.103 cc Compressieverhouding 14,0 : 1 Max. vermogen 153 kW (208 pk) @ 13.000 tpm Max. koppel 123 Nm @ 9.500 tpm Rijwielgedeelte voorframe van gegoten aluminium, dragend motorblok, upside-down voorvork Ø 43 mm, instelbare veervoorspanning en elektronisch instelbare in- en uitgaande demping, elektronisch geregelde stuurdemper, enkelzijdige aluminium swingarm, monoschokdemper met hevelsysteem, verstelbare veervoorspanning en elektronisch instelbare in- en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 330 mm met Brembo Stylema R vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, tweezuiger remklauw, tractiecontrole, bochten-ABS, carbonfiber wielen. Wielmaten 3.50 x 17, 6.00 x 17 Bandenmaten 120/70 ZR17, 200/60 ZR17 Banden Pirelli Diablo Rosso Corsa II Banden in test Pirelli Diablo Superbike SC1-slicks Maten en gewichten wielbasis 1.488 mm, bal hoofdhoek 65,5°, naloop 100 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte 845 mm, drooggewicht 177 kg, rijklaar gewicht 196 kg, toelaatbaar totaal gewicht 425 kg, tankinhoud 16,0 l. Garantie 2 jaar Kleuren zwart Prijs NL vanaf € 37.490,- Prijs B vanaf € 33.490,-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3