MotoPlus 14 - 2022
DUCATI STREETFIGHTER V4 SP EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 21 Motoren uit Borgo Panigale zijn altijd al iets bijzonders. Een Ducati fascineert, polariseert en weet vaak te verbazen. Voor sommigen is het bezitten van een Ducati een manier van leven, iets wat bij de één leidt tot een bewonderend en goedkeurend knikje en bij de ander tot hoofd schudden en onbegrip. Feit is dat sommige creaties van het rode Italiaanse merk alleen al door het noemen van hun typeaanduidingen hartkloppingen en kippenvel veroorzaken. 916, 996 SPS, 999R, Panigale V4R, Superleggera – en dan slaan we er nog een hoop over. En nu is er een naakte Streetfighter V4 met de korte maar roemruchte afkorting ‘SP’(Sport Production). Bij Ducati duidt die op modellen die helemaal zijn gemaakt op snelle rondetijden en zo’n beetje het maximaal maakbare vertegenwoordigen, met de best mogelijke componenten. De Streetfighter V4 SP moet een circuitwapen met hoog stuur zijn, uitgevoerd in een fraaie Om goed te kunnen voe- len hoe circuitgericht de SP is, konden we ook met de S-versie op het circuit rijden. In de rechtstreekse vergelijking wordt duidelijk dat de toch al zeer goed presterende S-versie door zijn meer op straatgebruik gerichte afstemming dui- delijk moet toegeven op de SP. De SP was tussen de twee en drie seconden per ronde sneller! Gewichtsbesparing • carbonfiber wielen bespa- ren 1,4 kilo ten opzichte van de smeedaluminium wielen van de S • de tank van geborsteld aluminium kennen we van de exclusieve R-modellen • carbonfiber vleugeltjes en spatbord Rijwielgedeelte • voorvork en achterschok- demper komen inclusief hun afstelling rechtstreeks van de Panigale van 2021 • Brembo MCS19-rempomp en de dure Stylema R-rem- klauwen, voor enorme vertraging en geweldige feedback Ergonomie • eenpersoonszadel met iets hogere zit en alcanta- ra-overtrek voor meer grip • verstelbare voetsteunen van gefreesd aluminium, voor optimaliseren van de zitpositie De diverse technische upgrades maken een groot verschil qua rijden! Brembo Stylema-remklauwen zorgen voor een eersteklas remwerking. De Öhlins-vork komt van de Panigale van 2021. Een droge koppeling van STM brengt het karakteristieke rinkelen uit vervlogen tijden weer terug! Een elektronisch geregelde Öhlins TTX36- schokdemper uit de Panigale V4 S van 2021, voor veel controle bij hard uitaccelereren. en tegelijk intimiderende matzwarte winter- test-kleurstelling zoals we dat kennen van de Superbikes en MotoGP-kanonnen, inclusief eenpersoons-zitje. Het vrij korte Cremona-circuit, niet ver van Milaan in Lombardije, zorgt voor het passende testterrein. Het is 3,7 kilometer lang en bestaat uit 13 veeleisende bochten en een 900 meter lang recht stuk op de achterzijde van het cir- cuit. Een perfecte plek om deze volbloed hyper- naked de sporen te geven. De verschillen met de al zeer potente S-versie zitten niet in het blok, maar in het rijwielge- deelte en de ergonomie (zie ook kader), waar- mee de motor meer circuitgericht is geworden. Allereerst de vering: de Öhlins-voorvork en dito achterschokdemper komen zo van de Panigale V4 S van afgelopen jaar. Simpel gezegd betekent dat dat de elektronisch geregelde NIX-30-vork hardere veren heeft en een hoger olieniveau dan de Öhlins-vork op de S-versie van de Street fighter. De TTX36-schokdemper is voorzien van een 85-kilo-veer (of correcter gezegd: een veerconstante van 85 N/mm). De SP is hiermee fundamenteel straffer afgeveerd dan de S-versie. Verder vind je op de SP veel koolstofvezel; niet alleen het voorspatbord en de korte vleugel- tjes langs de voorzijde, maar zelfs de wielen! De vijfspaaks carbonfiber wielen komen van de Zuid-Afrikaanse koolstofvezelspecialist BST (Blackstone Tek) en wegen samen liefst 1,4 kilo minder dan de toch ook al lichte smeedalumi- niumMarchesini-wielen van de S-versie. Deze superlichte wielen op de SP zijn dezelfde als op de peperdure Superleggera V4! Alles bij elkaar komt de SP door de gewichtsbesparingen op een drooggewicht van 177 kilo, rijklaar 196 kilo. Volgens de fabrieksopgave is de SP daarmee drie kilo lichter dan de S-versie, waarbij je je VERSCHILLEN SP- EN S-VERSIE
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3