MotoPlus 13 - 2022

SPORT MOTOPLUS 91  Moto2: FERNANDEZ EENZAME KLASSE Moto3: GUEVARA NIET TE STOPPEN ZEELENBERG: “HOOP DAT DOVI HET SEIZOEN AFMAAKT” In een tv-interview gaf Andrea Dovizioso geen duidelijk antwoord op de vraag of hij met de huidige magere resultaten wel het lopende seizoen afmaakt. De 36-jarige Italiaan wilde zelfs niet zeggen of hij na de zomerstop nog terugkeert in het RNF WithU Yamaha-team. Teammanager Wilco Zeelenberg wil Dovizioso aan boord houden. “Ik wil graag het seizoen met hem afmaken. Al het andere wat je nu doet, is de problemen opzoeken”, vond Zeelenberg. “We zijn dit samen aangegaan en het doet pijn als hij niet kan rijden zoals de Yamaha bereden moet worden. Ik kan niet in zijn hoofd kijken, maar de switch (na acht jaar Ducati, red.) is te groot. Als je op een Ducati steeds waar­ schuwingen kreeg ‘dit moet je niet doen’, en op een Yamaha kan dat wel, is het niet makkelijk om dat toe te passen. Als je twintig jaar bent, is dat makkelijker. Als je hem ziet rijden, doet hij niks verkeerd. Maar het kampioenschap is wel gegroeid – kijk naar Franco Morbidelli die twee jaar geleden nog tweede werd en nu worstelt – en Dovi’s rijstijl is wel verouderd. Maar hij doet er alles voor. Als hij toch besluit om te stoppen, moeten we dat accepteren. Maar ik zie dat niet gebeuren.” Ondertussen is Zeelenberg ook bezig met 2023, wanneer het team de overstap maakt naar Aprilia. Rijdersopties, met onder meer Miguel Oliveira, Alex Rins, Darryn Binder en de bij Tech3 KTM ongelukkige Raul Fernandez en Moto2-­ klassementsleider Celestino Vietti, behoren tot de mogelijkheden. Zeelenberg: “Er zijn heel veel namen en wij hebben geen haast.” Vanaf pole winnen in de Moto3-klasse, dat lukte dit jaar alleen WK-leider Sergio Garcia én diens team­ genoot en grootste concurrent Izan Guevara. In Duitsland lukte het de pas 17-jarige Guevara voor de tweede maal. De Spanjaard domineerde alle trainingen en was ook in de 27 ronden tellende wed- strijd veel te sterk voor iedereen. De Junior-wereld­ kampioen van 2020 pakte zijn vijfde podium op rij – zijn zesde in tien races – en zijn derde zege van het seizoen. Ook achter de rug van Guevara was de Moto3-race anders dan anders, want om de overige podiumplekken streden uiteindelijk slechts Dennis Foggia en Sergio Garcia. Die laatste probeerde het in de laatste bocht nog wel, maar Foggia counterde slim en scoorde na twee ‘nullen’ weer eens een podium. Met zijn derde plek leverde Garcia wel negen punten in op Guevara. Het verschil tussen de GasGas-rijders bedraagt nog slechts zeven punten. Opmerkelijk was de prestatie van Ayumu Sasaki die, nauwelijks hersteld van een gecompliceerde sleutelbeenbreuk, vierde werd voor landgenoot Tatsuki Suzuki. Drie van zijn vier Moto2-overwinningen behaalde Augusto Fernandez (#37) na een start vanaf de derde plaats. In Duitsland volgde een zeer overtuigende vierde. De als derde gestarte Spanjaard verloor in de eerste ronde een plek, maar was onstuitbaar. In de zesde van 28 ronden passeerde hij polesitter Sam Lowes en reed ogenschijnlijk moeiteloos weg van de achtervolgers. Zijn team­ genoot Pedro Acosta bleef in de kwa- lificatie steken op een elfde plek, maar in de race vocht hij zich naar de tweede positie, nét voor Lowes. Kampioen­ schapsleider Celestino Vietti reed ano- niem buiten de top 10 en crashte boven- dien zeven ronden voor het einde. Zijn grootste concurrenten Ai Ogura en Aron Canet finishten bescheiden als achtste en negende. Ogura naderde Vietti tot op acht punten en met zijn tweede zege van het seizoen klom Fernandez naar de derde plaats, slechts twaalf punten ach- ter Vietti. Met een vierde tijd in de vrije trainingen ging Bo Bendsneyder met vertrouwen de kwalificatie in. De zeven- tiende startplaats was een zware teleur- stelling. Vervolgens verloor hij zijn tijd, omdat zijn banden niet voldeden aan de minimale druk. Vanaf de achttiende plaats raakte Bendsneyder volledig opgesloten bij de start. Verder dan een tegenvallende zestiende plek kwam hij niet. Zonta van den Goorbergh finishte twee posities achter hem. (Foto: Rob Gray/Polarity Photo – KTM)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3