MotoPlus 13 - 2022

SPORT PITSTOP 90 MOTOPLUS SPORT Takaaki Nakagami, Pecco Bagnaia en Alex Rins kwamen daar door toedoen van de Japanner hard ten val, waarbij Rins twee botjes in zijn linkerpols brak. Nakagami raakte met zijn hoofd de achterband van Bagnaia’s Ducati en werd met verwondingen aan het gezicht naar het zieken- huis vervoerd, waar hij een nacht ter observatie bleef. Tot onbegrip van onder meer de top 3 van de race, Fabio Quartararo, Jorge Martin en Johann Zarco, en de woedende Rins en Bag- naia beoordeelden de stewards onder leiding van Freddie Spencer het voorval als een race-­ incident. In Duitsland werden Rins en Nakagami fit bevonden en de Japanner bood Rins en Bag- naia zijn verontschuldigingen aan. “Het was voor mij belangrijk om dat ‘face to face’ te doen. Het was totaal mijn fout, ik verknoeide hun races en ik wilde sorry zeggen”, aldus Nakagami, die nog kampte met een pijnlijke rechterschouder. Voor de eerste keer gaf hij zijn lezing van het incident, waarbij – in tegenstelling tot de stewards – meerdere rijders meenden dat hij zijn rempunt volledig had gemist. “Bij het rempunt had ik nog de volledige controle”, meende de LCR Honda-­ rijder echter. “Maar toen werd ik meegezogen in de slipstream. Dat had ik niet verwacht. Ik kon de crash niet voorkomen, want de voorkant was weg.” Alex Rins herkende dat gevoel wel. “Ik werd in Le Mans meegezogen in Pecco’s slipstream en kwam naast de baan”, aldus de Suzuki-rijder. “Dat is MotoGP tegenwoordig.”De kritiek van collega-rijders was begrijpelijk, vond Nakagami. “Als ze (de stewards, red.) van gedachten waren veranderd en me een penalty hadden gegeven, had ik dat geaccepteerd. Daar had ik niets van kunnen zeggen, want het was mijn fout.” Terwijl Pecco Bagnaia zich niet meer over het incident wilde uitlaten, gaf Rins nog wel zijn commentaar. Hij accepteerde Nakagami’s excu- ses, die hij na een gezamenlijk incident een week eerder in Mugello al bestraft had willen zien. “Ik heb geen probleem met hem”, aldus Rins. “Ik heb hem gezegd ‘het is belangrijk dat je je realiseert wat je fout hebt gedaan. Ik was ook verrast toen hij zei dat hij een straf had verwacht.” In Barcelona liet Rins weten dat het drietal stewards ‘niet het niveau’ van de MotoGP hebben en dat voorzitter en drievoudig wereld­ kampioen Spencer met zijn 60 jaar ‘te oud’ was. “Dat waren zeker niet de beste woorden. Na een race zit je nog vol emotie en adrenaline.” Dat Nakagami zonder straf ontsnapte, bleef Rins een foute beslissing vinden. “We moeten de veiligheid van rijders in het kampioenschap verbeteren. Ik zeg niet dat het nu niet veilig is, maar ik denk dat de stewards geen perfect werk leveren.” Rins gaf echter ook toe niet te weten wat het beste scenario zou zijn. “Het zou goed zijn om de stewards uit te nodigen in de Safety Commission en samen te kijken hoe we dingen kunnen verbeteren.” In die Safety Commission van de vrijdag in Duitsland bespraken de aanwezige rijders ook hun ongenoegen over de gang van zaken na de crash, omdat Nakagami na de eerste ronde nog in het grind werd behandeld. Een aantal rijders had een rode vlag op zijn plaats gevonden. Rins moest na een zware eerste dag (met een onschuldige crash) concluderen dat zijn race­ comeback te vroeg kwam. Terwijl hij hoopte dat de pijn in de pols op dag 2 minder zou zijn, was het tegenovergestelde waar. In overleg met de teamleiding besloot de 26-jarige Spanjaard zich terug te trekken. Nakagami bezeerde bij een val in de kwalificatie zijn al geblesseerde schouder nog eens extra. In de wedstrijd ging hij andermaal onderuit. Geen enkele Honda-rijder scoorde punten. NAKAGAMI ZEGT SORRY Ook tijdens de Grand Prix van Duitsland was de crash direct na de start in de eerste bocht van de Catalaanse Grand Prix nog een belangrijk gespreksonderwerp. Nadat Ducati’s Sport Director Paolo Ciabatti eerder in Barcelona bevestigde dat er ‘zo goed als zeker’ voor volgend jaar geen plek meer was in het Ducati-fabrieksteam, werd voor de Duitse Grand Prix bekend dat Jack Miller zoals verwacht in 2023 en 2024 de kleuren verdedigt van Red Bull KTM Factory Racing. De Australiër neemt naast Brad Binder de plaats in van Miguel Oliveira. Die kreeg van KTM een plek en identiek fabrieks­ materiaal bij Tech3 KTM aangeboden. De Portu- gees gaf aan te zullen vertrekken als hij niet in het fabrieksteam zou mogen blijven. In Duitsland werd verwacht dat Oliveira een deal met Gresini Racing bekend zou maken, maar die aankondi- ging bleef uit. Miller wordt bij KTM herenigd met Francesco Guidotti, die drie jaar Miller’s teammanager was bij Pramac Ducati, en met Fabiano Sterlacchini, die vele jaren bij Ducati werkte en sinds dit jaar KTM’s Technical Director is. In 2014 werd de Australiër vice-wereldkampioen in de Moto3-klasse in het Red Bull KTM-team van zijn persoonlijk manager Aki Ajo. “Je hoeft geen gedachten te kunnen lezen om te weten dat ik een goede relatie heb met Francesco en Aki”, aldus Miller. “Mijn beslissing werd zeker beïnvloed door het feit dat ik de struc- tuur daar ken en ook Francesco. Ik heb de opties afgewogen, maar toch was het geen makkelijke beslissing. Ik heb op mijn leeftijd al veel gedaan, maar ik geloof dat ik nog veel te bieden heb.” MILLER NAAR KTM

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3