MotoPlus 13 - 2022
OCCASION YAMAHA MT-07 70 MOTOPLUS OCC ASION Iedereen mag ’m, iedereen wil ’m: de sierlijke en levendige Yamaha MT-07 is een rasechte ‘everybody’s darling’. Een gewilde middenklasser, niet alleen nieuwmaar zeker ook op de occasionmarkt. Lieden die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, vissen echter achter het net! | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Jonathan Godin, Arturo Rivas, Yamaha | Had ik toen geweten wat ik nu wist, dan… Een gedachte die bij iedereen weleens is opgekomen. Oud-eigenaren van een MT-07 (zelfs van het eerste bouwjaar) denken dat waarschijnlijk ook bij een blik op de actuele verkoopprijzen. Met een verkoopprijs van € 6.999,- werd de ABS-versie van de midden klasse naked in 2014 uiterst scherp in de markt gezet. Een jaar of drie geleden kon je voor der- gelijke exemplaren uit die eerste jaren zonder schroom € 4.500,- vragen, waarna je je als ver koper smalend in de handen wreef. Een kleine € 2.500,- afschrijving op een nieuwe motor in ongeveer vijf jaar? Een lachertje. De beperkte beschikbaarheid in combinatie met de grote vraag naar goede (her)opstappers heeft de prijs van tweedehands machines in het algemeen, en de MT-07 in het bijzonder, echter flink opge- dreven. Prijzen voor vergelijkbare motorfietsen beginnen nu bij zes mille, krap duizend euro minder dan de oorspronkelijke nieuwprijs dus. Even ter herinnering: we hebben het hier nog altijd over een middenklasse motorfiets en niet over een exclusief Zwitsers uurwerk met waardevermeerderingspotentieel. Daarentegen is de MT-07 niet zomaar een motorfiets, maar misschien wel de meest geliefde middenklasse naked van dit moment. Met een rijklaar gewicht van rond de 180 kilo is ’ie behoorlijk licht, met 75 pk potent genoeg en voorzien van prima ABS. Verder is de twin betrouwbaar, handelbaar en lekker ongecom- pliceerd. En ondanks de relatief aantrekkelijke nieuwprijs is er op de productie en materialen niet bezuinigd, getuige onder meer de rvs uit- laat, hoogwaardige lak en sportief gevormde swingarm (ondanks dat deze van staal in plaats van aluminium is vervaardigd). En dan is er natuurlijk nog die droom van een blok, met een uiterst homogene vermogens- en koppel afgifte (bij 2.000 tpm al 60 Nm beschikbaar) en bijzonder soepele gasaanname. Dit stemmige, ronduit kloppende totaalpakket brengt niet alleen beginners in vervoering, maar echt iedereen die al eens een proefrit heeft gemaakt. Al jaren zweeft de MT-07 daardoor in de top van de nieuwverkopen. Knap, want ondanks verschillende technische updates en facelifts, is er aan het basiskarakter van de twin sinds 2014 nauwelijks iets veranderd. En dat is goed, alleen niet voor de tweedehandsprijzen… n Technische gegevens (modeljaar 2018) Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin, 690 cc, 55,0 kW (75 pk) bij 9.000 tpm, 68 Nm bij 6.500 tpm, stalen brugframe, tele scoopvoorvork, mono-schokdemper, veerweg v/a 130/130 mm, wielbasis 1.400 mm, zithoogte 800 mm, banden v/a 120/70ZR17 en 180/50ZR17, schijfrem v/a 282/245 mm, rijklaar gewicht volgetankt 185 kg, tankinhoud 14,0 liter, topsnelheid 207 km/uur, 0-100 km/ uur 3,8 sec, verbruik (secundair) 1 op 27,8. EVERYBODY’S DARLING
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3