MotoPlus 13 - 2022

VERKOOPCIJFERS SPORTMOTOREN REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 67  De eerste power naked De eerste sportmotor Ducati Monster S4R Motor: tweecilinder L-motor, 996 cc, 86 kW (117 pk) Gewicht: 204 kg (droog) Tankinhoud: 15 liter Vmax: 240 km/uur, 0-100 km/uur in 3,0 sec Verbruik (secundair): 1 op 18,5 Prijs: € 14.126,- Honda Fireblade (SC57) Motor: viercilinder lijnmotor, 998 cc, 126 kW (171 pk) Rijklaar gewicht: volgetankt 201 kg Tankinhoud: 16 liter Vmax: 299 km/uur, 0-100 km/ uur in 3,4 sec Verbruik (secundair): 1 op 17,5 Prijs: € 15.390,- Ducati Monster Motor: tweecilinder V-motor, 937 cc, 82 kW (111 pk) Rijklaar gewicht: volgetankt 188 kg Tankinhoud: 14 liter Vmax: 240 km/uur, 0-100 km/uur in 3,0 sec Verbruik (secundair): 1 op 20,4 Prijs: € 14.090,- Honda Fireblade (SC82) Motor: viercilinder lijnmotor, 998 cc, 160 kW (218 pk) Rijklaar gewicht: volgetankt 201 kg Tankinhoud: 16,1 liter Vmax: 299 km/uur, 0-100 km/ uur in 3,2 sec Verbruik (secundair): 1 op 21,3 Prijs: € 25.949,- We gaan nog een keer naar 1992, en ook nu gaat het om een machine die je als eerste in zijn soort kunt bestempelen. Ook de Ducati Monster heeft een bewogen motorleven achter zich en is in feite de ideale kandidaat om hier als voorbeeld voor alle power nakeds voor het voetlicht te treden. De eerste Monster ooit was de Monster 900 uit 1992 met een heel behapbare 80 pk vermogen en 904 cc cilinderinhoud. De hier afgebeelde S4R had al bijna 120 pk. Dat is ook naar de huidige maatstaven nog niet heel veel, maar destijds was dat heel wat, ook omdat zaken als tractiecontrole en andere hulpsystemen toen nog iets van de toekomst waren. Het was een rechttoe-rechtaan machine en ook een heel vruchtbare, die in de jaren die volgden veel opvolgers en afgeleiden kreeg in verschil- lende vermogensklassen van 43 pk (Monster 400) tot de machtige Monster 1200R met 160 pk uit 2019. Net als bij de Fireblade is er een ereplaats voor de jongste spruit in de rij opvolgers. In 2021 presen- teerde Ducati de nieuwe Monster, voor het eerst zonder vermelding van de cilinderinhoud in de typeaanduiding. Opvallend is ook dat het bekende stalen vakwerkframe plaats heeft gemaakt voor een alumi- nium gietframe. Het vermogen: 111 pk bij 9.250 tpm en dat bij een rijklaar gewicht van 188 kilo. Wie ver terug wil blikken, kan niet om een oude krijger heen. De ontwikkeling van het marktaandeel (rode curve voor ver­ mogen, blauwe curve voor marktaandeel) is alleen inzichtelijk als beide modellen er in een vergelijkbaar lange tijdsperiode zijn geweest. Als vertegenwoordiger van alle sportmotoren zou je de vermogens- en toelatingsstatistieken van de Honda Fireblade kunnen pakken, die dit jaar alweer zijn dertigste verjaardag viert. Aanvankelijk nog als 900 onderweg, scha- kelde Honda voor modeljaar 2004 nog eens flink op en verhoogde de cilinderinhoud naar 998 cc. Vanaf dat moment heette de Fireblade ook officieel alleen nog maar Fireblade, de oorspronkelijke aanduiding CBR900RR kwam te vervallen. Wat echter bleef, was de terughoudendheid als het om ver­ mogen ging. De Fireblade wilde nooit de sterkste zijn, wel altijd de snelste. Pas met de huidige versie, de SC82, streeft de Fireblade dan toch naar de kroon van de sterkste en is het eigenlijk voor het eerst een compromisloos op circuitgebruik ontwikkelde machine. De jongste Fireblade heeft een formi- dabel rijwielgedeelte en een zeer sportieve zitpositie – en zal, als we de geruchten mogen geloven, vooralsnog ook de laat- ste Fireblade zijn. Als dat ook daadwerkelijk zo blijkt te zijn, dan is één ding zeker: we zullen hem gaan missen! 2003 het marktaandeel van nieuw verkochte sportmotoren nog een kleine 20 procent bedroeg, is dat in de loop der jaren flink afgenomen, tot pakweg een kleine 5 procent vorig jaar. Dat is voor een eens zo populair en vooral ook trots segment een duidelijk alarmsignaal, waarmee we bij de kern van de zaak komen. Waarom zou je vandaag de dag nog een sportmotor met volle stroomlijn en lage clip-ons aanschaffen als je ook voor een naked bike kunt kiezen? Met een vergelijkbare hoeveelheid vermogen, met meestal een zelfde motorische basis en met een in de regel al net zo hoogwaardig rijwielgedeelte. En dan op de koop toe een veel meer ontspannen zitpositie. En als het moet pak je er met het- zelfde gemak ook nog een circuitdagje mee. Laat er geen twijfel over bestaan: nakeds van het kaliber BMW S1000R, Aprilia Tuono of Triumph Speed Triple RR zijn ‘game changers’, die decennia oude dogma’s aan het wankelen »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3