MotoPlus 13 - 2022

ROADTRIP MOTOPLUS 35  lange wegwerkzaamheden hoge snelheden dwarsbomen. Ook ik ken die ervaring, maar als je zoals dit keer recht naar het oosten (Magde­ burg) gaat en niet naar het zuiden, dan ligt het wegennet er prima bij. Op veel meer plekken dan gedacht kan het gas er in principe vol op. In principe inderdaad: door de andere verkeersdeelnemers moet de rechterpols toch vaker dan gewenst naar voren. Als het weer veilig en/of rustig is gaat die weer beslist naar achter. De toerenteller bivakkeert vaak rond de 9.000 tpm, slechts duizend toeren verder begint het rode gebied. In eerste instantie kreeg ik het een beetje benauwd van het gemonteerde Tourer-pakket, maar met 180 km/uur ga je het als vanzelf waarderen. Ja, de zachte koffertjes ogen trut- tig en zijn net zo stoer als twee platgeslagen beautycases, maar in de praktijk voldoen ze prima. De motor blijft heerlijk smal, de koffers zijn geen windvangers en ze zijn net groot genoeg voor weekendspulletjes. Het hogere windscherm houdt bovendien wat winddruk weg. Al met al ben ik verdomd comfortabel onderweg tijdens deze uitdaging. Alleen die navigatieapparatuur zit bij het achter het scherm wegduiken danig in de weg. Boven- dien kreeg het apparaat waarschijnlijk in 1974 zijn laatste update en ‘bestaan’ heel veel wegen volgens het scherm niet. Op de terugweg zorgt dat voor het hoogste verbruik. Hopeloos ver- dwaald en met een navi die de weg nog meer kwijt is dan ik, slaat het chagrijn toe. Vloekend en tierend scheur ik door deze grote blinde vlek op het verouderde navigatiesysteem. Overigens blijft het benzinegebruik alleszins binnen de perken. Op een totale afstand van 1.377 kilometer consumeert de staande tweecilinder 69 liter benzine. Het levert een gemiddelde van 1:19,9 op. De slechtste waarde bedraagt 1:16,7, maar dat betreft wel een traject met enorm lange volgasstukken. Als je normaal doet en je aan de Nederlandse wettelijke snelheden houdt, ga je eerder rich- ting de 1:24. Op de heenweg duik ik ook na een paar uur de Autobahn af. Zijn het de onweerstaanbare klanken van de Rattenvanger van Hamelen die me de gelijknamige afslag doen nemen of is het toch iets anders? Dat gejakker is wel leuk, maar sturen blijft toch leuker. Autobahn­ burnen mag dan wel het hogere doel zijn, Hamelen een sprookje noemen is flauw, maar mooi is het wel. Oost-Duits krachtvoer, maar wat het is? Vanaf 1,75 meter lengte moet je het hoge optionele zadel kiezen. Wat lullige tasjes, die echter prima werk verrichten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3