MotoPlus 13 - 2022

ROADTRIP MOTOPLUS 33  ‘Autobahnburnen’ en ‘Doing the ton’ zijn legendarische begrippen binnen de motorwereld. De nostalgische heroïek straalt er letterlijk vanaf. Misschien voelt het daarom als een koude douche dat we beide motorische grootheden combi­ neren op een… middenklasser. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Jacco van de Kuilen en Ad van de Wiel | IMMER GERADE AUS, UND SCHNELL! Autobahnburnen; weet je nog wel, oudje? Hoe Duits de term ook is, het is een Italiaanse motorfiets die er met de eer vandoor gaat om als Godfather aller Autobahnburners bekend te staan. Natuurlijk hebben we het dan over de Moto Guzzi V7. De techniek van die Adelaar uit Mandello del Lario is eind jaren zestig van de vorige eeuw zo betrouwbaar dat de motorfiets probleemloos lange tijd op zeer hoge snel­ heden over het Duitse snelwegennet gejaagd kan worden. De tweecilinder consumeert daarbij niet zijn complete olievoorraad, hij blaast geen pakkingen naar de eeuwige jacht- velden, sloopt geen kettingen en hij vergruist ook geen kleppen noch stoterstangen. Dat laatste was altijd maar afwachten bij de rockers die vanuit het Ace Café voor ‘Doing the ton’ gingen. Eind jaren vijftig was een motor- fiets die de kaap van honderd mijl per uur wist te slechten het hoogst bereikbare voor de zogenaamde Ton-Up Boys. Het noodzakelijke opvoerwerk aan de Britse staande twins heeft heel wat zuigers, kleppen en drijfstangen het leven gekost. En als je dan eindelijk die magische honderd mijl op de teller had staan, behoorde je tot de exclusieve groep motor­ rijders met durf en grote ballen. In het kader van lang gekoesterde wensen wil ik eindelijk ook eens behoren tot die laatste groep. Dan volgt nu natuurlijk de deceptie die je van kilometers ver ziet aankomen: elke gedresseerde aap combineert tegenwoordig probleemloos ‘Autobahnburnen’ en ‘Doing the ton’. De stand van de techniek is zo ver voort­ geschreden dat een moderne motorfiets lacht om zo’n uitdaging. Natuurlijk laat een nieuw ding zich niet afzetten tegenover motoren uit de vorige eeuw. Dat heet vooruitgang… De computers van de Saturnus-raket die in 1969 de eerste mensen op de maan zette, beschikten over net zo veel geheugencapaci- teit als een lullig kinderspelletje van een paar decennia later. De raket op zijn beurt had weer iets meer in zijn mars dan de Flyer 1 van de gebroeders Wright. Techniek staat nu eenmaal niet stil. Ommijn poging iets spannender en uit­ dagender te maken, wil ik het strijdtoneel niet betreden met een 703 cc zware Italiaanse V-twin of Britse staande twin, maar met een beginnersfietsje. Dus ga ik op zoek naar motor­ fietsen als de Yamaha R3, Kawasaki Ninja 400 of KTM RC390. De speurtocht blijkt tevergeefs, want importeurs hebben het kleine grut niet in het demopark opgenomen. Erg spijtig. De vermogens van respectievelijk 42, 45 en 44 pk komen namelijk veel meer in de buurt van de fameuze V7 en Tritons van weleer dan het maximale vermogen van een moderne

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3