MotoPlus 13 - 2022

ALTERNATIEVE SPORTTOERDERS VERGELIJKINGSTEST Voor de smartphone-houder boven het dashboard moet worden bijbetaald, maar het spaart een navigatiesysteem uit. Ook de transponder van de BMW S1000XR heeft een bergvakje. Je moet hem daar alleen niet vergeten. Het welbekende BMW-­ knoppenarrangement, waarbij de demping snel te verstellen is. De smeedaluminium wielen en de onderhoudsarme (niet onder­ houdsvrije) endurance-ketting horen bij het M-pakket. BMW S1000XR dan 3,0 bar op het dashboard laat zien. Dan kun je hem ook zo precies op z’n lijn prikken als je van een sportieve motor verwacht. De BMW stuurt op zijn Metzeler Roadtec 01-sporttoerbanden meteen al vanaf het begin gemakkelijker en heel lichtvoetig. Het in rubbers gemonteerde stuur vertroebelt de stuurprecisie in nauwelijks merkbare mate. De BMW-vering met de adaptief geregelde demping geeft meer comfort, zelfs in de Dynamic-modus met gematigd stuggere demping. De KTM daaren­ tegen voelt bij het inveren altijd min of meer stug aan, zelfs als de dempingmodus ‘comfort’is geselecteerd. Vermoedelijk heeft hij zowel voor als achter relatief harde veren. Dat lijkt bevestigd te worden door het feit dat hij in de gematigdere dempingsstanden ‘Street’en ‘Comfort’na het passeren van grotere oneffenheden een beetje nawipt, waaraan je in elk geval ziet dat hij dan minder uitgaande demping heeft. Overigens blijft dit ver verwijderd van het hevige deinen en pompen van een veel te licht gedempte achter­ vering, dus Street en Comfort zijn ook bruikbaar voor een vlotte rijstijl. Hoewel het constructieve verschil tussen de motorblokken niet groter had kunnen zijn, doen ze qua prestaties in geen enkel opzicht voor elkaar onder – afgezien dan van de motorloop, waarover later meer. De BMW-viercilinder heeft precies 302 cc minder dan de KTM-tweecilinder en heeft daarom logischerwijs ook minder koppel. Hij kan »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3