MotoPlus 13 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 27  BMW S1000XR KTM 1290 Super Duke GT MOTORBLOK Bouwwijze viercilinder-lijnmotor 75° V-twin Boring x slag 80,0 x 49,7 mm 108,0 x 71,0 mm Cilinderinhoud 999 cc 1.301 cc Compressieverhouding 12,5 : 1 13,6 : 1 Injectie 4x Ø 48 mm 2x Ø 56 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat (anti-hop) Max. vermogen* 121,0 kW (165 pk) bij 11.000 tpm 128,7 kW (175 pk) bij 9.750 tpm Max. koppel* 114 Nm bij 9.250 tpm 141 Nm bij 7.000 tpm RIJWIELGEDEELTE Frame aluminium brugframe stalen vakwerkframe, meedragend motorblok Voorvork upside-down, Ø 45 mm upside-down, Ø 48 mm Remmen v/a Ø 320/265 mm Ø 320/240 mm Stuurdemper ja ja Hulpsystemen bochten-ABS, tractie­ controle bochten-ABS, tractie­ controle Wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70 ZR17, 190/55 ZR17 120/70 ZR17, 190/55 ZR17 Banden in test Metzeler Roadtec 01, voor 'E' Continental Sport Attack 4 MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.552 mm 1.482 mm Balhoofdhoek 65,1° 65,1° Naloop 116 mm 107 mm Veerweg v/a 150/150 mm 125/156 mm Zithoogte 1 850 mm 830 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 230 kg 236 kg Laadvermogen 220 kg 223 kg Tankinhoud/waarvan reserve 20,0/4,0 l 23,0/3,5 l Onderhoudsinterval 10.000 km 15.000 km Prijs NL vanaf € 21.900,- vanaf € 23.200,- Prijs testmotor € 28.024,- 2 € 24.290,- 3 Prijs B vanaf € 18.820,- vanaf € 20.649,- *Fabrieksopgaven; 1 MotoPlus-metingen; 2 incl. Dynamic-pakket (€ 1.325), bestaande uit Dynamic ESA Pro, cruise control, quickshifter Pro, Keyless Ride, handvatverwarming; koplamp Pro en bochtenverlichting (€ 523); M-pakket (€ 2.801), bestaande uit wit-rood-blauwe kleurstelling, M-smeedaluminium wielen, M-sportzadel, Akrapovic-einddemper, M-endurance-ketting, sportruit, lichtgewicht M-accu; RDC (€ 252); smartphone-­ houder (€ 250); voorbereiding voor navigatiesysteem (€ 162); 3 Tech Pack (€ 1.090), bestaande uit Track Pack, Quickshifter+, MSR, Hill Hold Control, adaptief remlicht. MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 255 km/uur 260 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,2 sec 3,2 sec 0 - 140 km/uur 4,8 sec 4,9 sec 0 - 200 km/uur 8,5 sec 8,5 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 3,6 sec 3,6 sec 100 - 140 km/uur 3,7 sec 3,5 sec 140 - 180 km/uur 3,9 sec 4,1 sec Verbruik Secundair testtraject 1 op 19,6 1 op 19,2 Actieradius secundair 392 km 441 km VERMOGENSMETING Beide motoren overtreffen de fabrieksopgave, de BMW nog veel meer dan de KTM. De KTM heeft daarbij een nog meer lineaire vermogensafgifte dan de BMW. Minpuntje is wel dat het absolute topvermogen moeilijk te benutten is, omdat het pal tegen de toerenbegrenzer wordt afgegeven. Het hogere koppel van de dikke 75° V-twin is onderin het toerenbereik overigens niet zonder meer te benutten; onder vollast moet je bij voorkeur boven de 3.500 toeren blijven, daaronder gaat hij (logischerwijs) onaangenaam bokkig lopen. Op de vermogensbank speelt dat in principe geen rol, maar je ziet ook in de grafiek dat hij onder de 3.500 toeren minder sterk wordt. De geringere trekkracht van de vloeiend lopende BMW-­ viercilinder is bij lagere toerentallen prettiger te gebruiken. De lichte koppelstijging in het gebied tussen 3.000 en 5.000 toeren is tijdens het rijden duidelijker te voelen dan het in de grafiek oogt. Al voor de volgende stijging bij 6.500 toeren trekt dit teruggetunede superbike-blok (dat geen variabele klep­ timing heeft) al heel levendig. Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 90 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm KTM 1290 Super Duke GT 130,0 kW (177 pk) bij 10.300 tpm 139 Nm bij 7.700 tpm BMW S1000XR 128,1 kW (174 pk) bij 11.200 tpm 120 Nm bij 9.300 tpm 190 180 170 160 150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 60 90 120 150 TECHNISCHE GEGEVENS

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3