MotoPlus 13 - 2022

VERGELIJKINGSTEST ALTERNATIEVE SPORTTOERDERS 26 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Het 7 inch grote TFT-dash­ board laat qua overzichte­ lijkheid en afleesbaarheid weinig te wensen over. Als het dan een transponder-­ sleutel moet zijn, dan graag met bergvakje. De KTM heeft zowel links als rechts een smal vakje. Ook met de adaptieve dempings­ regeling blijft de KTM 1290 Super Duke GT qua vering aan de straffe kant. De bochtenverlichting geeft je een duidelijk groter blikveld bij nachte­ lijke ritten – vooral belangrijk in linkerbochten. KTM 1290 SUPER DUKE GT standaarduitrusting heeft de test-KTM ook nog het zogeheten Tech Pack voor € 1.090,-, waarin onder andere de quickshifter en een helling-wegrijhulp zitten. De test-BMW is nog veel uitgebreider van extra’s voorzien; hier valt vooral het M-pakket op, waarin onder andere smeedaluminium wielen, een titanium Akra­ povic-einddemper en een lichte lithium-ion accu zitten. De meerprijs van een stevige € 2.801,- levert een gewichtsbesparing van zes kilo op, wat zowel voor de handelbaarheid als het laadvermogen goed is. Voor een Gran Turismo-machine is de KTM af-fabriek van behoorlijk sportieve banden voorzien, de Conti Sport Attack 4. KTM advi- seert voor de voorband de ongebruikelijk hoge spanning van 2,7 bar; om hier achter te komen, moet je tot pagina 115 van het instructieboekje doorlezen. De sticker op de achterkant van de tank (die je ziet als je het zadel eraf haalt) ver- meldt gewoon 2,5 bar. Hoe dan ook, je moet echt wel die 2,7 bar aan­ houden, want anders heeft de GT een nukkig stuurgedrag met een sterke neiging om zich in bochten weer op te richten, iets wat vooral in de regen erg irritant is. Slechts 0,2 bar minder spanning geeft dus al een merkbare verslech- tering van het stuurgedrag, op deze Conti’s althans. Echt vloeiend wordt het sturen wan- neer de voorband zo ver is opgewarmd dat de bandenspanningssensor een waarde van meer »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3