MotoPlus 13 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 25  KTM 1290 SUPER DUKE GT KTM heeft als slogan ‘Ready to Race’, dus het is niet gek dat toermotoren dun gezaaid zijn in het modellenprogramma van de Oostenrijkers. De 1290 Super Adventure is zonder meer de meest toergerichte in het programma, maar die 247 kilo zware machine met 19-inch voorwiel (of 21-inch bij de R-versie) is sommige rijders teveel allroad, teveel op comfort gericht en/of gewoon te groot. Dus maakte KTM op basis van de 1290 Super Duke een GT-versie, die momen- teel elf kilo lichter is dan de Super Adventure (met volle 23-liter tank welteverstaan), op brede 17-inch banden staat en met een gemeten 177 pk bijzonder krachtig gemotoriseerd is. Naar verluidt werd er in de ontwikkelings­ afdeling aanvankelijk met enige tegenzin aan het GT-idee begonnen, maar werd men ver­ volgens positief verrast door het succes. De 2022-editie van de GT behoudt het ‘oude’ Super Duke-hoofdframe en achterframe, maar kreeg wel de lichtere wielen van de Super Duke R en een groot 7-inch TFT-dashboard met alle comfort-gadgets en elektronische rijhulpsystemen, waaronder verschillende motormappings, instelbare tractiecontrole, verschillende ABS-modi en verschillende dempingskarakteristieken van de elektronisch geregelde vering. Daarmee heeft hij in de basisuitvoering een uitrustingsniveau waarvoor je op de BMW fors extra moet betalen, waardoor de KTM ondanks de hogere basisprijs hier in deze test toch de goedkopere motor is. Bovenop de »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3