MotoPlus 13 - 2022

EERSTE TEST MOTOPLUS 23  ENERGICA EXPERIA EERSTE TEST MOTOR elektromotor (Permanent Magnet Assisted Synchronous Reluctance Motor), 306 V nominaal, actieradius: stad 420 km, gecombineerd 256 km, WMTC 222 km, snelweg 208 km, batterij max. 22,5 kWh (nominaal 19,6 kWh), zesvoudige tractie­ controle, cruise control, 7 rijmodi, parkeer­ hulp (voor- en achteruit) O-ring ketting. Max. vermogen 75,0 kW (102 pk) bij 7.500 tpm (continu: 80 pk) Max. koppel 115 Nm RIJWIELGEDEELTE gecombineerd buizenframe uit staal en aluminium, ZF Sachs upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, ZF Sachs monoschok- demper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 330 mm, Brembo radiale vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, Brembo dubbelzuiger remklauw, bochten-­ ABS. Wielen aluminium gietwielen Wielmaten 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaten 120/70-17; 180/55-17 Banden in test Pirelli Scorpion Trail MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.513 mm, balhoofdhoek n.o., naloop n.o., veerweg v/a 150/150 mm, zithoogte 847 mm, rijklaar gewicht 260 kg, maximale belading n.o. Garantie 2 jaar op motorfiets / 3 jaar (50.000 km) op batterij Service-interval elke 30.000 km Kleuren Bormio Ice Prijs (Launch Edition) NL en B € 31.659,- Prijs basisversie (leverbaar vanaf 2023) NL en B € 28.995,- TECHNISCHE GEGEVENS ENERGICA EXPERIA -CONCLUSIE ‘Wat is dit een goed ding!’ Deze eerste test begint en eindigt met die zin. Energica zet met de Experia een heerlijke motorfiets neer. De elektrische crossover stuurt als een scheermes, heeft volwassen-mensen-maten, is speels, vertrouwenwekkend en onwaar- schijnlijk krachtig. Het is echt een genot en een eitje om hiermee te rijden, want ondanks zijn indrukwekkende gewicht stuurt de Experia enormmakkelijk. Met zijn grote batterij brengt hij ook kilometeraantallen in zicht die er echt toe doen. Alleen is er wel die ene grote domper op de feestvreugd: de prijs. Meer dan 30.000 euro is onvoorstelbaar veel geld voor een motorfiets. Heb je het geduld om tot volgend jaar te wachten, dan duikt de prijs van het (basis)model net onder de dertig mille. Nog steeds een astronomisch bedrag, al is het in lijn met de concurrentie. Van zo’n bedrag kun je alleen maar lachen als een boer met kiespijn, maar het echte lachen begint bij het tanken. Voor een paar euro gooi je de batterij vol na 222 speelse kilometers, terwijl een motorfiets met ver- brandingsmotor na dezelfde afstand zo’n € 25,-inneemt. motorfiets toch net iets prettiger weg als hij niet van zijn standaard kan afrollen. En hoe zit het met die andere potentiële onvol- doende die actieradius heet? Dat is dus geen onvoldoende. Na twee keer een veeleisend rondje van zestig kilometer te hebben gemaakt, zit de batterij net onder de vijftig procent en geeft het dashboard aan dat er nog eens 110 kilometer in het vat zitten. Die beloofde 208 kilo­ meter lijkt er dus in te zitten. Dat begint ergens op te lijken. Al jaren roep ik dat het belachelijk is dat je vanuit de Randstad niet eens de TT van Assen kunt bezoeken op een elektrische motor- fiets, maar deze Energica flikt het gewoon. Op papier levert de Experia dus prestaties die nieuwe markten voor elektrische motoren ope- nen, maar in de praktijk maakt hij het nog waar ook. Diepe buiging voor het rijwielgedeelte, de ergonomie, de actieradius, het rijgemak en het beresterke blok. Wat is dit een goed ding! n Super handig bergvak voor een toermachine. Het smalle zadel is een zegen voor de kleinere rijder. Minimaal verstelbaar scherm.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3