MotoPlus 13 - 2022

EERSTE TEST MOTOPLUS 21  TOCHWEER DIE (ONZINNIGE) VERGELIJKING Ja, het is appels met peren vergelijken, maar toch wil je een uniek ding als deze Experia afzetten tegenover reguliere crossovers. De conclusie luidt dan zoals zo vaak: de prijs mag er zijn. Een Yamaha Tracer 9GT kost bijvoorbeeld € 15.999,-, is net zo compleet uitgevoerd en veertig kilo lichter. Kawasaki’s populaire Versys 1000 kost zelfs in de duurste versie – de SE Grand Tourer – € 18.399,- en dan beschik je dus over elektronische vering. Een ontstellend fijne Triumph Tiger Sport kost net iets meer dan tien mille, voor een Ducati Multistrada V2 mag je € 17.190,- neer­ leggen. Qua gewicht en prijs zit de Energica dus altijd aan de hoge kant, maar het is zoals gezegd dan ook een unieke motorfiets. Zowel in vergelijk met zijn elektrische tegen­ strevers en vanzelfsprekend met zijn brand- stof consumerende concurrenten. de millimeter nauwkeurig doseren. Dit rijdt zo makkelijk en tegelijk zo woest. Het is sowieso indrukwekkend wat de motor laat zien. De prachtige vormgeving en het prijskaartje kwamen al voorbij, maar de ergo- nomie mag er ook zijn. Het batterijpakket en het frame zijn smaller gemaakt zodat de motor lekker smal tussen de knieën aanvoelt. Het levert een prima ontspannen en tegelijk actieve zithouding op. Het zadel is vooraan vrij smal zodat ook kleinere motorrijders alle tenen aan de grond krijgen. Met een zadelhoogte van 847 mm moet dat lukken. Ben je van modale lengte, dan is het hogere zadel mogelijk een idee. Niet zozeer vanwege de hoogte, als wel vanwege de toegenomen breedte en daarmee het onder­ steunend vermogen. De Experia barst van de elektronica, maar dat is allemaal enorm eenvoudig in te stellen. De knoppen zijn oude bekenden uit de Piaggio-­ groep en daarmee is een van de vier rijmodi in een mum gekozen. Je kunt ook nog drie eigen rijmodi samenstellen. De mate van motorrem is in vier standen instelbaar. Van helemaal niets (voor het betere tweetaktgevoel) tot zeer flink. Bij het remmen wekt de motorfiets weer stroom op die terugvloeit naar de batterij. Het is niet daarom dat ik voor het hoogste niveau motor- rem kies. Ik vind het gewoon fijn om de remmen zo min mogelijk aan te raken en alles op het gas te doen. Zelfs bergafwaarts remt de Experia flink af op de motor. Als je wel op de rem gaat, dan maken de radiale Brembo vierzuiger remklauwen hun reputatie helemaal waar. Met veel gevoel en vertraging zet je de motor stil. Daarbij is het fijn dat de voorvork niet te diep duikt. ZF Sachs verzorgt voor- en achtervering en heeft die opdracht met verve uitgevoerd. De motorfiets is goed in balans en de demping is sportief ferm, maar niet oncomfortabel hard. Al durf ik dat laatste pas echt voor de volle honderd procent te beweren na een ritje over de slechtste kassei­ stroken van de wielerklassieker Parijs–Roubaix. In de Dolomieten voelt de Experia strak en hij laat zich ook niet door scheuren in het asfalt van de leg brengen. Het meest onvoorstelbaar aan de Experia is het rij- en stuurgemak. Vooraf ben je nog bevreesd voor een motorfiets van 260 kilo, maar in de eerste haarspeldbocht ben je al volledig één met dat gekke ding. Aan de hand tover je het gewicht niet weg – gelukkig beschikt de motor over een elektrische achteruitversnelling – maar rijdend verdwijnt het als sneeuw voor de zon. In het korte bochtenwerk druk je de motorfiets moeiteloos onder je weg en in de snelle boch- ten blijft alles strak. Een krappe lijn hou je moei- teloos aan en je prikt de motorfiets precies waar jij wil. Bij het vak ‘Bochten pakken’ staat kortom een heel hoog rapportcijfer. Onvoldoendes zijn er amper aan de andere kant. Oké, het prijskaartje is met € 31.659,- sim- pelweg pijnlijk, maar niet onredelijk in direct vergelijk met zijn concurrenten. Het gewicht blijft hoog. Het ontbreken van een parkeerrem voelt wel als een gemis. Je zet een (dure…) De aansluiting voor de snellader zit netjes weggewerkt. Tien kilo lichter, watergekoeld en goed voor 13.500 tpm. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3