MotoPlus 13 - 2022

EERSTE TEST ENERGICA EXPERIA 20 MOTOPLUS EERSTE TEST minuten tot 80% geladen. Bij een gewone laad- paal heeft de motorfiets zo’n drie uur nodig en reken bij een stopcontact op een nachtje laden. Als de batterij 1.200 maal volledig is opgeladen, beschikt hij nog steeds over minstens 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Dan staat er al meer dan twee ton op de teller. Overigens zijn er elektrische auto’s die nog veel sneller laden dan deze crossover, geven ze ook bij Energica toe. Daarna vertelt de fabrikant direct waarom het iets langer duurt. Bij het overpompen van de enorme hoeveelheden stroom komt enorm veel warmte vrij. Compressoren en koelers hou- den bij auto’s alles binnen de perken, maar die zijn te zwaar en omvangrijk om in een motor- fiets in te bouwen. De tweede grote vernieuwing van het Green Tourer platform is de elektromotor. Die is klei- ner, weegt zo’n tien kilo minder, is vanwege massacentralisatie lager geplaatst en is niet langer olie- maar watergekoeld. Bovendien gebruikt het blok minder magneten dan op de oudere modellen. De motor draait tot 13.500 toeren, waar de oude motor niet verder mag dan 10.500. Daarmee zit er een veel hogere eindsnelheid in dan de 180 km/uur waarop de Experia is gelimiteerd. Het is deels uit veilig- heid, maar vooral uit oogpunt van actieradius. Bij zulke hoge draaisnelheden wordt een elek- tromotor relatief inefficiënt. Bij deze motorfiets draait het juist allemaal om efficiëntie, om het elimineren van verliezen. Dat gaat ver: een 520-ketting weegt minder dan een 525 en levert minder verlies op. De nodige uren in de windtunnel leveren een stroomlijn op met een goede Cw-waarde. Dat vorm en functie prima samen kunnen gaan, bewijst hetzelfde kuipwerk. De Experia is een meer dan knappe machine. Een crossover hoeft niet per se mooi te zijn, deze Energica is dat wel. Als Italiaan ben je dat aan je stand verplicht. Hoe het kleine ruitje het qua bescherming doet is nog even onduidelijk. De testroute bevat geen snelweg, wel honderden haar- speldbochten en bergpassen. De Experia speelt een thuiswedstrijd met de vermaarde Sella Ronda in de Dolomieten. Mooier en imposanter wordt het niet in Europa. De rotsformaties zijn van een oogverblindende schoonheid en de wegen doen daar niet voor onder. Dat kan niet zonder gevolgen blijven. Over de kronkelende wegen krioelen auto’s, motoren en fietsers door elkaar heen. Waar de verhouding auto–motorfiets normaal een op honderd bedraagt, is dat hier een op een. De rest bestaat uit zwoegende fietsers. Door de drukte kan het gas dus niet altijd vol open. Waar dat wel het geval is, weet de voorrijder het gashendel te vinden. Het is indrukwekkend wat de Experia dan presteert. De motor trekt als een dolle en gaat maar door en door en door. De snelheidssensatie door het overal aanwezige moddervette koppel is geweldig. Bovendien laat het blok zich tot op Een redelijk standaard dashboard voor een speciale motorfiets. USB-aansluiting waar je heel wat telefoontjes mee kunt opladen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3