MotoPlus 13 - 2022

EERSTE TEST MOTOPLUS 19  Wat verwacht je bij het begin van een ver- haal over een nieuwe elektrische motorfiets? De gebruikelijke kritische kanttekeningen over actieradius, gebrek aan emotie en over naai­ machinegevoel? Vergeet het maar. Dit verhaal over de Energica Experia begint als volgt: wat is dit een goed ding! Alsof er nog niet genoeg (sub)segmenten in de motorwereld zijn, introduceert Energica met de Experia de zogenaamde Green Tourer. Milieubewust toeren dus. Energica noemt Green Tourer een platform en dat betekent dat je meer modellen op dezelfde technische basis mag verwachten. Je hoeft niet cum laude afge- studeerd te zijn om te zien dat een set andere wielen plotseling een supermotard of juist enduro maakt van deze crossover. Triumph is groot geworden met modulaire bouw, Energica doet het de Britten graag na. Want ondanks de stevige naamsbekendheid – mede door de MotoE – bedraagt de jaarproductie nog altijd maar duizend motoren. Aan ambities geen gebrek overigens. Energica wil elk jaar de pro- ductie verdubbelen. Hoe vermenigvuldig je anno 2022 het makke- lijkst productieaantallen? Energica onderzocht het voor de vorm, maar moet het antwoord vooraf hebben geweten. Het enige correcte antwoord op die vraag is door het bouwen van een allroad/crossover. Geen enkele andere motorfiets kan momenteel op zoveel popu- lariteit rekenen. Navraag onder bestaande Energica-rijders bevestigde de interesse voor een crossover. De gemiddelde Energica-bezit- ter kan door zijn gevorderde leeftijd namelijk wel wat comfort gebruiken. Energica mag dan voortkomen uit de racerij, maar als je Abraham hebt gezien, geloof je dat gehang op je polsen wel. Dat de meeste kopers al wat ouder zijn heeft een simpele reden: als jonge gastjes het prijskaartje op een Energica ontwaren, lopen ze met verschrikte ogen weg. Het heeft alle- maal met de prijs van de batterij te maken. Dat batterijpakket is direct een van de grote vernieuwingen van de Green Tourer. In verge- lijking met de concurrentie is deze elektrische ‘brandstoftank’ van 22,5 kWh immens. De LiveWire van Harley-Davidson doet het bij- voorbeeld met 15,5 kWh en een Zero SR/S is standaard goed voor 14,4 kWh, al is dat laatste uit te breiden. Ontdoe een Experia van zijn jasje en het valt op dat de batterij enorme afmetingen heeft. Het ding weegt ook zo’n honderd kilo en dat verklaart het hoge totaalgewicht van 260 kilo. Door een andere chemische samenstelling van de batterij levert hij meer vermogen. Door zijn vorm (meer buitenoppervlak) kan de batterij beter warmte afvoeren en ligt het zwaartepunt lager en centraler dan bij oudere Energica-­ modellen. Dankzij deze knol van een batterij moet de Experia in de stad een bereik hebben van 420 kilometer, buiten de stad 208 kilometer en gecombineerd 256 kilometer. Behalve om actieradius draait het om laadtijden. Aan een snellader is een lege Experia in veertig De Experia is met niets en niemand te vergelijken. Niet met zijn elek­ trische kompanen noch met zijn brandstof consumerende tegen­ strevers. Energica’s nieuwste creatie opent – dankzij zijn actieradius en crossover-capaciteiten – markten waar elektrische motoren voor­ heen niets te zoeken hadden. Op papier althans, maar hoe zit dat in de praktijk? | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Energica | DE EERSTE GREEN TOURER »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3