MotoPlus 11 - 2022
BANDENTEST MOTOPLUS 93 band? Het antwoord op die vraag blijf ik je schuldig, maar dat er niets van is gelogen weet ik wel. De compound van de band is gelijk aan die van de sport-toer- band T32, dat verklaart iets van de grip. De droge eigenschappen van de A41 en AT41 zijn volgens Bridgestone gelijk. Ook offroad doen ze – ondanks het stoere uiterlijk van de nieuwe band – niet veel voor elkaar onder. Bridgestone drukt het duo een 80% onroad/20% offroad-stem- pel op, maar blijf toch vooral ver weg van vette klei en modder. Zoek zoals wij liever de kurkdroge wegen op van Noord-Spanje. Op één punt overtreft de nieuw komer de A41: de prestaties in de regen. De vele regelmatig geplaatste groeven verhogen de waterafvoer. Toch blijft het opmerkelijk dat deze band net zo presteert als de uitgedokterde straatband A41. Eventuele verschillen kunnen zich moge- lijk voordoen, zo blijkt na wat navragen, bij het remmen en de stabiliteit. Om maar direct met de deur in huis te vallen: in de praktijk hebben we daar niets van gemerkt. De voorband (in vier typische allroad-maten) bestaat uit één compound, voor de achterband (vijf maten) gebruikt Bridgestone de zogenaamde 3LC-constructie. De hardere compound in het midden van de band verlengt de levensduur, de zachtere com- pound aan de schouders verhoogt de bochtengrip. Verdere typische Bridgestone-technieken zijn de RC Polymer-technologie die de silicadeeltjes gelijkmatig over de band verdeelt voor een goede natte grip en levensduur. Bij de High Tensile Super Penetrated Cord vormen meerdere in rubber gecoate staaldraden samen één koord. Dat is goed voor extra stabiliteit op hoge snelheid, schokdemping en levensduur. Overigens gebruikt Bridgestone een enkele karkasdraad om de band lichter te maken. De Silica Rich Compound verhoogt de grip bij koude banden of regen. Dat werkelijk helemaal niets is wat het lijkt, blijkt als onze voor rijdster vanaf de eerste meters als een speer uit de startblokken schiet. Wat op het eerste gezicht een charmante Française lijkt, blijkt een snelheidsduivel die al haar hele leven racet, bij de 24 Uren van Le Mans op het podium stond en deelname aan de Isle of Man overweegt. Dat ze noodgedwongen als Gaston Rahier wegrijdt, maakt het verhaal alleen maar mooier. Mooier dan de route die Bridgestone ons voor- Zulke ‘kanalen’ voeren flink wat water af. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3