MotoPlus 11 - 2022
92 MOTOPLUS BANDENTEST BANDENTEST BRIDGESTONE ADVENTURE TRAIL AT41 Kijk naar de AT41 en welke gedachten komen direct in je op? Inderdaad, die van lange avon- tuurlijke reizen door verschroei- end hete landen. Trips waarbij enorme stofwolken achter jouw motorfiets hangen en waarbij achter elke bocht gevaar of juist avontuur lonkt. Het ouderwetse Camel Trophy gevoel als het ware. Dat is precies wat Bridgestone ons voorschotelt tijdens hun ‘From ocean to desert-tour’. Ofwel van het mondaine San Sebastian tot aan de droge woestijn van Bardenas en terug. Heen- en terugreis zijn samen goed voor 650 kilometer verbazing over de schoonheid van dit deel van Spanje en over de nieuwe band. Niets is namelijk wat het lijkt. Bij de ontwikkeling van een nieuw profiel staan voor ont- wikkelaars normaliter zaken als waterafvoer en grip centraal, maar Bridgestone voegt daar de com- ponent marketing aan toe. Dat ruige en stoere noppenpatroon dient namelijk maar één doel: avontuurlijke gevoelens bij de rijders van allroads aanslingeren. Tot zover niets vreemds: er zijn meer grofgenopte banden waar- bij je direct wegdroomt. Alleen rijdt 99 procent van de mensen met zulke banden onder hun motoren amper of helemaal niet op onverhard. Ze houden alleen zielsveel van de ruige uitstraling die het woeste rubber hun motor- fiets geeft. Laten we eerlijk zijn: allroads knappen er ook echt van op. De AT41 is geknipt voor de categorie mensen die vooral op straat rijdt, maar die graag anders doet voorkomen. Deze band heeft de uitstraling van een ruige jongen, maar is een straatband met keurige manieren. De ideale schoonzoon met het voorkomen van de bad guy. Bij de introductie van een band draait het logischerwijze om zaken als grip, tractie, levensduur en werkelijk altijd ook om de hoogst geheime hightech compound. Bridgestone voegt bij de AT41 een nieuwe component toe: marketing. Met een verbazingwekkend resultaat. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Bridgestone | NIETS IS WAT HET LIJKT Bridgestone positioneert de AT41 tussen de A41 (met een regulier straatprofiel) en de AX41 (die met zijn enorme noppen over echte offroad-capaciteiten beschikt). Wie verwacht dat de nieuwkomer qua prestaties ook ongeveer tussen de A41 en AX41 bungelt heeft het mis; de AT41 schurkt niet alleen tegen straatband A41 aan, hij overtreft hem zelfs op sommige vlakken. Soms, als alle zekerheden wegvallen, snap je even niets meer van het leven. Hoe kan een band met zo’n noppenprofiel net zo goed presteren als een pure straat- Lijkt zo weggelopen uit Dakar, maar is een goeie straatband.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3