MotoPlus 11 - 2022

WK SUPERBIKE-COUREURS IN DE MOTOGP SPORT SPORT MOTOPLUS 91  langzamer gaat. Als je dan overstapt naar de lichtere en stijvere machine, moet je begrij- pen wanneer het begint te bewegen. Deze waarschuwing en de limiet liggen heel dicht bij elkaar.” In de beginjaren van de MotoGP (vanaf 2002) hadden Superbike-coureurs als Troy Bayliss, Colin Edwards, Noriyuki Haga en Nicky Hayden nog goede vooruitzichten in de MotoGP. Zij moesten weliswaar wennen aan de stijvere frames, maar de van tweetakten afkomstige GP-collega’s moesten juist vrien- den worden met de volledig andere vermo- gensafgifte en motorrem. Sindsdien heeft de ontwikkeling zich in beide disciplines gespeci- aliseerd. In de afgelopen twintig jaar slaagden slechts vier coureurs erin (zie de openings­ pagina’s van deze reportage) om in beide klas- sen een overwinning te pakken. Of Razgatlioglu de vijfde wordt? Als zoon van een professionele stuntrijder reed Toprak in zijn jonge jaren al veel verschillende motoren, leerde hij balanceren op het randje van grip en spelen met het zwaartepunt. Die ervaring maakt dat hij op de remmen zo virtuoos kan dansen. Die beheersing zou ook een eventuele overstap naar de MotoGP kunnen vergemak- kelijken. Hoe lang de acclimatiseringsfase gaat duren, is moeilijk in te schatten. “Hij is een zeer veelzijdige coureur”, is Lin Jarvis helder. “Ik denk niet dat hij lang nodig heeft om aan de M1 te wennen. Maar om ook in de MotoGP races te winnen, is eveneens ervaring nodig. En die krijgt hij alleen met de tijd.” Op de vraag of Yamaha hem die tijd geeft, licht Jarvis toch een klein tipje van de sluier op: “Gezien de leeftijd van Toprak zou ik hem aanraden om de over- stap zo snel mogelijk te maken. 2023 zou het ideale moment zijn. n Best verbazingwekkend: met Nicky Hayden (3 zeges), Marco Melandri (5 zeges) en Max Biaggi (5 zeges) wisten slechts drie winnaars van de in 2002 ingevoerde MotoGP-klasse ook in het WK Superbike te win- nen. Maar toch: Max Biaggi werd in het WK Superbike op Aprilia twee keer wereldkampioen, maar de MotoGP-titel wist de Romein nooit te winnen. Zelfs een verdere blik terug in het tijdperk van de 500cc-twee­ takten maakt het kringetje van winnaars in beide klassen nauwelijks groter. De eerste coureur die voorheen in de 500-klasse uitkwam (geen zege), was Raymond Roche. De Fransman behaalde in 1990 de eerste WK Superbike-titel voor Ducati. John Kocinski kwam in 1996, na vier jaar in de 500 cc-GP’s (twee overwinningen), naar het WK Superbike en pakte in 1997 de titel. Carlos Checa (twee zeges in het 500-tijdperk) stapte in 2008 over naar het WK Superbike en werd in 2011 wereld­ kampioen. Sylvain Guintoli kwam in 2010 uit de MotoGP (geen zeges) – via een uitstapje in het Britse kampioenschap – in het WK Superbike terecht en werd in 2014 wereldkampioen. Tot dusverre is geen enkele Superbike-wereldkampioen erin geslaagd om ook de MotoGP-titel te pakken. Omgekeerd trouwens ook niet. Slechts drie ex-MotoGP-coureurs slaagden erin om een manche in het WK Superbike te winnen: Nicky Hayden, Marco Melandri en Max Biaggi. SUCCES OP DE TERUGWEG Als zoon van een stunt­ rijder leerde Toprak Razgatlioglu al snel te spotten met de wetten der zwaartekracht. Max Biaggi werd twee keer Superbike-wereldkampioen maar pakte nooit de MotoGP-titel. (Foto: Guus van Goethem)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3