MotoPlus 11 - 2022

SPORT MOTOPLUS 87  immers de officiële testrijder van het Yamaha testteam. De Brit kwam in 2011 zelf over van het WK Superbike naar de MotoGP en reed met de machine van een satellietteam naar drie GP-zeges. Tot op heden is dit de meest suc- cesvolle overstap van een Superbike-coureur naar de MotoGP. “Dat ik komend vanuit het WK Superbike ook in de MotoGP succesvol ben geweest, heb ik vooral te danken aan de tijd die ik kreeg”, geeft Crutchlow eerlijk toe. Hij kan de regerend Superbike-wereldkampioen tijdens het gewenningsproces aan het rijwiel- gedeelte, de banden en de carbon-remmen van bruikbare tips voorzien. Bij de overstap spelen echter ook marketingaspecten een rol. Razgatlioglu is voor Yamaha een belangrijk uithangbord in het WK Superbike. Geen enkele andere coureur sinds Ben Spies is erin geslaagd om zo constant met een Yamaha vooraan mee te rijden als deze Turkse coureur. Maar wat is het precies waarin een Superbike rijtechnisch zoveel verschilt van een MotoGP-­ prototype? Per slot van rekening lijken ze in leerde flex ontwikkelde unicaten, waarvan er in een seizoen meerdere evoluties kunnen zijn. De motoren zijn zo compact en licht mogelijk. Daarnaast zijn er voortdurend innovaties voor wat betreft de aerodyna- mica en rijhoogteaanpassing. Dat laatste staat trouwens op de nominatie om weer te verdwijnen. In het WK Superbike moet het silhouet van de deelnemende motoren overeenstemmen met dat van de standaard motorfiets en ook het frame moet van die productiemotor afkomstig zijn. Frameversterkingen door het oplassen van materiaal zijn toegestaan, wat in de praktijk vooral gebeurt aan de kettingzijde bij het scharnierpunt van de swingarm. Tank, voorvork, swingarm en wielen mogen vervangen worden. Gewichtsverdeling en stijfheid worden grotendeels middels voornoemde onderdelen bepaald. Dat de elektronica een sleutelrol speelt bij de rondetijden, hebben de MotoGP- en WK Superbike-racers dan weer wel met elkaar gemeen. MotoGP Fabrikanten: Aprilia, Ducati, Honda, KTM, Suzuki, Yamaha Bandenleverancier: Michelin (10 voor/ 12 achter) Topvermogen: ca. 300 pk Minimumgewicht: 157 kg Tankinhoud: 22 liter Remmen: carbon MotoGP-wereld­ kampioen Fabio Quartararo is al van kinds af aan gewend om op raceproto­ types te rijden. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3