MotoPlus 11 - 2022

SPORT WK SUPERBIKE-COUREURS IN DE MOTOGP 86 MOTOPLUS SPORT Het achterwiel zweeft een vuistdikte boven het asfalt, de ontlaste achterzijde van zijn Yamaha danst van links naar rechts, terwijl het voorwiel de gekleurde curbs toucheert, en toch slaagt Toprak Razgatlioglu erin om de ideale lijn tot op de centimeter nauwkeurig te raken. De spectaculaire rijstijl in de remzones is al lange tijd het visitekaartje van de 25-jarige Turkse coureur. En een succesmodel. In het afgelopen seizoen dreef de Yamaha-coureur de voorheen zes jaar lang ononderbroken domi- nerende Jonathan Rea in de hoek en snoepte hem de WK-titel af. Veel Superbike-volgers zijn het erover eens dat Razgatlioglu het potentieel heeft voor een succesvolle MotoGP-carrière. Ook Yamaha’s racedirecteur Lin Jarvis reageerde en bood Razgatlioglu een testrit met de Yamaha M1 aan. Die heeft de Turk nog niet gemaakt, maar de hype rond de potentiële MotoGP-kandidaat is gestart. Helemaal nu de geruchten blijven aanhouden dat Fabio Quartararo het MotoGP-­ team van Yamaha aan het einde van het hui- dige seizoen weleens zou kunnen verlaten. Begrijpelijk dus dat ook steeds meer racepro- minenten uitspraken doen over de ontwikke- ling en toekomst van Razgatlioglu. Ben Spies is een van die mensen die een goed onder- bouwde inschatting kan maken. De Amerikaan haalde in 2009 de eerste WK Superbike-titel voor Yamaha, stapte vervolgens over naar de MotoGP en boekte twee jaar later in Assen zijn enige overwinning in de koningsklasse. “Ik heb Toprak verteld dat hij beter in het WK Super­ bike kan blijven. Daar kan hij veel wereldtitels winnen, terwijl de MotoGP op een mogelijke deceptie kan uitdraaien”, is een sceptische Spies van mening en legt verder uit: “Hij rijdt al te lang met op standaard motoren gebaseerde racemotoren. Een Superbike heeft een relatief breed kader, waarin je met de voorband kunt sturen en de achterband kunt laten glijden. Die limiet ligt bij een MotoGP-machine veel hoger, maar het grensbereik is juist weer smal- ler. Dat voelt volledig anders aan. Coureurs die eerst de Moto3- en daarna de Moto2-klasse hebben doorlopen, hebben wat dat betreft jaren voorsprong en hebben er al het juiste gevoel voor ontwikkeld. Toprak zal niet de tijd krijgen die nodig is om zich die specifieke rijstijl eigen te maken.” Maar als dat zo duidelijk is, waarom heeft Yamaha hem dan überhaupt de mogelijkheid geboden voor een MotoGP-test? “Toprak zal de M1 nog dit jaar testen. Dat wordt door ons Europese testteam georganiseerd”, verduide- lijkt Yamaha-racedirecteur Lin Jarvis. “Al naar­ gelang de resultaten van die test en de daaruit voortvloeiende gesprekken tussen Yamaha Motor Europe, Yamaha Motor Company en Yamaha Motor Racing én het management van Toprak bekijken we de mogelijkheden of hij in 2023 voor Yamaha in de MotoGP kan uit­ komen.” Achter deze bedrijfspolitiek gezien correcte formulering van de hoogste Yamaha-motor­ sportstrateeg gaan al uitgewerkte plannen schuil. Niemand minder dan Cal Crutchlow is De definitie van een MotoGP- en een WK Superbike-machine wordt door het reglement bepaald. Bij een MotoGP-proto­ type is vastgelegd dat er geen standaard onderdelen voor wegmotoren mogen worden gebruikt, terwijl in de regle- menten van het WK Superbike staat omschreven welke stan- daard onderdelen van de productiemachine niet veranderd mogen worden. Zo zijn MotoGP-frames op een gecontro- In optische zin verschillen Superbikes maar weinig van MotoGP-machines. Dat is geen toeval. De in de MotoGP actieve fabrikanten laten hun sport­ motoren voor straatgebruik optisch op de GP-racers lijken; zo lijkt de Yamaha R1 bijvoorbeeld al sinds 2015 heel erg op de M1. SCHIJN BEDRIEGT WK Superbike Fabrikanten: BMW, Ducati, Honda, Kawasaki, Yamaha Bandenleverancier: Pirelli (10 voor/11 achter) Topvermogen: ca. 250 pk Minimumgewicht: 168 kg Tankinhoud: 24 liter Remmen: staal

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3