MotoPlus 11 - 2022
PRODUC T TEST MOTOPLUS 79 zijn persoonlijke prioriteit kiezen. Onze testwinnaar is echter de schoen die het beste slaagt in deze driebenige spagaat; eentje die goed is uit gerust en comfortabel en waterdicht is. De verdeling van de behaalde puntenscores vind je in de tabel met de einduitslag. Waterdicht? Inderdaad, al deze schoenen hebben een waterdicht ademend membraan en er wordt beloofd dat ze volledig waterdicht zijn. Je kunt natuurlijk de kanttekening plaatsen dat dit soort schoenen vaak gecombineerd worden met geheel waterdoorlatende spijkerbroeken, dat ze door hun korte bouw gevoelig zijn voor waterlekkage van bovenaf of dat de dragers van dit type schoenen bij regen met de trein gaan. Of dat een waterdicht membraan betekent dat je voeten toch wat eerder zullen zweten. Maar iedereen die wel eens met kletsnatte voeten naar huis is gereden, weet dat elke meter er dan eentje te veel is. Om te controleren of je inderdaad droge voeten kunt houden of dat je ondanks extra betaald te hebben alsnog in je schoenen sopt, hebben we de testschoenen een serieuze test laten ondergaan. Zoals in het kader ‘Zo testen we’ nader wordt uitgelegd, heeft Outdoor-redacteur en ervaren schoenentester Frank Wacker (zie ook het uitgebreide interview) alle modellen getest op een speciale waterdichtheids-testbank. Wat we alvast verklappen: lang niet alle schoenen voldeden aan hun belofte van droge voeten dankzij hightech membranen. Meerdere schoenen gingen letterlijk en figuurlijk nat. Er kwamen ook constructiefouten aan het licht; zo waren sommige membranen weliswaar waterdicht, maar door de zuigende werking van de veters, de voering of het verkeerde type schuimpolstering kwam er dan alsnog water naar binnen. En een voetbad behoort in dit geval niet tot de gewenste voorzieningen… Interview: “Schoenen koop je niet eventjes tussendoor” FrankWacker (53) is redacteur van het tijdschrift ‘Outdoor’ en test daar sinds 1994 wandelschoenen en -laarzen. Voor onze motorschoenentest slingerde hij de waterdichtheids-proefopstelling aan, waarin elk paar schoenen 24 uur loopt. Hier lees je zijn ervaringen. Hoeveel schoenen heb je in je leven al getest? We doen inmiddels drie grote schoenentesten per jaar, en daarnaast nog een aantal kleinere en individuele testen. Laten we uitgaan van veertig paar schoenen per jaar, dan kom ik op iets meer dan duizend paar in totaal denk ik. Wat was tot nu toe je beste en slechtste ervaring in een test? Het mooiste is altijd wanneer er iets gebeurt wat je niet verwacht, in positieve zin dan liefst. Bijvoorbeeld eind jaren negentig, toen ik voor het eerst een laars aanhad die echt goed paste. Toen werd me duidelijk: daarvoor had ik eigenlijk altijd laarzen gedragen die me niet echt goed zaten. De slechtste ervaringen zijn de soms echt ernstige blaren die ik heb opgelopen. En bij een collega vielen in the middle of nowhere zelfs een keer gewoon de zolen eraf! Daar bracht alleen duct tape nog uitkomst. Wat was je eerste indruk van onze test- motorschoenen? Sommige roken echt onaangenaam, die heb ik in de garage laten staan. In principe vind ik de verschillende stijlen echt cool. Bij de proefbank zijn me wel vaak schoenveters opgevallen die zich over de hele lengte volzogen met water. Als dat gebeurt, dan druppelt het vroeg of laat van bovenaf je schoenen in. Protectie, comfort en een waterdicht mem- braan, is dat mogelijk? Elke schoen kan waterdicht zijn, als het mem- braan goed is ingebouwd en afgewerkt. Maar het is duidelijk dat in het algemeen geldt: hoe stijver de schoen, hoe beter de beschermende werking en hoe minder het loopcomfort. Het gaat uiteindelijk om het juiste compromis. Hoe beoordeel je de resultaten? Is het een normaal foutpercentage voor jullie? Het percentage dat de waterdichtheidstest niet heeft doorstaan, is bij jullie schoenen relatief hoog. Bij onze tests blijven meestal alle model- len waterdicht. Bij ons gebruikt 90 procent van de fabrikanten overigens Gore-Tex. Drie van de vier waterdichte schoenen in jullie test hebben ook een Gore- Tex-membraan. Deelnemers zoals Alpinestars of Furygan, waarbij het water binnendrong door het zuigeffect en dus een constructiefout, hebben wij bij onze outdoor-testen zo goed als nooit. Hebben de fabrikanten in het outdoor- segment hier gewoon meer ervaring mee? Het is meer zo dat als een fabrikant Gore-Tex gebruikt, dat Gore voorschrijft welke materialen gebruikt mogen worden. Dan kun je niet zomaar een schoenveter gebruiken die goedkoop is. Ook de schuimsoorten van de voering moeten goedgekeurd zijn. Dan kan zoiets als het zuig effect gewoon niet optreden. Je merkt wat voor een enorme hoeveelheid onderzoek en testwerk daar achter zit. Je moet gewoon voldoen aan bepaalde normen. Wat is je ultieme tip voor de aankoop van schoenen? Uiteraard de schoenen in elk geval aanpassen en daar de tijd voor nemen. Ook liever niet ’s morgens vroeg naar de winkel gaan, maar liever in de late namiddag, want je voeten worden gedurende de dag wat dikker. Als je motorschoenen of -laarzen koopt waarmee je ook veel wilt lopen, loop dan in elk geval in de winkel rond. Probeer meerdere modellen, zodat je een gevoel krijgt hoe verschillend de diverse schoenen aan kunnen voelen. Probeer je favorieten dan ook een maatje groter en kleiner, om te merken waar het optimale afrolpunt ligt. Dat afrolpunt moet namelijk samenvallen met dat van je voeten. Aangezien het hier gaat om motorschoenen, zou ik ze zeker ook zittend op een motor proberen. De vorm van de zool is belangrijk voor zowel grip als beweegbaarheid op de voetsteunen. Het is dus belangrijk dat je schoenen niet zomaar even snel tussendoor koopt. Leverancier: Alpinestars, www. alpinestars.com; Prijs: € 169,95; Dames versie: ja; Maten: 38 t/m 48/37 t/m 45; Kleuren: diverse; Gewicht: 560 g (gewogen, per stuk, maat 41); Schacht- hoogte: ca. 13 cm (gemeten, zonder zool, maat 41); Membraan: eigen type; Uitrusting: versterkte zool, protectie op enkel, hak en tenen (licht); Buitenlaag: leer; Productieland: Vietnam; Resul- taat waterdichtheidsproef: water- dicht, maar binnendringend water door zuigeffect langs de schacht Behoorlijke afwerking, robuuste bouw, gemakkelijk aantrekken, goede pasvorm, damesmaten leverbaar, veel rij- en loopcomfort, goed stevige vorm, degelijke afrukbescherming, waterdicht membraan Lichte afwerkingstekortkomingen, zeer kleine aantreklus, geen vastzet- mogelijkheid voor de veters, die ook nog erg lang zijn, weinig protectie en geen schakelversteviging op de tenen, matige grip op de voetsteunen, bin- nendringend water door zuigeffect, niet erg ademend CONCLUSIE: De J-6 Waterproof zit goed in de middenmoot en is aan- genaam onopvallend. Veel verschil- lende designs en veel comfort zijn de pluspunten van dit model. Alpinestars J-6 Waterproof Oordeel: goed
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3