MotoPlus 11 - 2022
MOTORCHECK REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 77 bekend voor.“Een korte proefrit zegt vaak niet alles. Het zijn vaak extreme situaties die zulke verborgen gebreken aan het licht brengen. Een plotselinge koerswijziging, het verkeerd inschat- ten van een bocht, waarbij de motor anders rea- geert dan zou moeten. Maar dan is het vaak al te laat”, weet de jonge ondernemer uit ervaring. De Motorcheck is een 3D-geometriecontrole van het rijwielgedeelte waarmee eventuele ver- borgen gebreken opgemerkt en gedocumen- teerd worden in een Motorcheck-certificaat. Dat certificaat toont aan of het rijwielgedeelte nog aan de door de fabrikant gestelde toleranties voldoet. Het meetrapport geeft je nauwkeurig inzicht over de staat van het rijwielgedeelte. Motorcheck maakt daarvoor gebruik van geavanceerde 3D-meetapparatuur die met uiterste precisie de juiste diagnose stelt. Meten is immers weten. Zo’n Motorcheck-certificaat is niet alleen een belangrijk document voor zowel koper als verkoper, maar ook voor de expert van de verzekeringsmaatschappij. Ook veel motorzaken maken gebruik van deze of vergelijkbare expertise. Een afwijking in het rijwielgedeelte is niet alleen riskant met betrekking tot de stuureigenschappen, maar is ook vaak de oorzaak van extra slijtage aan onderdelen zoals vering, banden en lagers. Het uitlijnen van auto’s kent bijna iedereen, maar bij motorfietsen was deze controle tot voor kort niet mogelijk. Schade uit het verleden dient bij verkoop aan de koper te worden gemeld, maar hoeveel par- ticulieren zijn zo eerlijk? In de praktijk gebeurt het maar zelden. Wanneer een motorfiets valt of tot stilstand komt tegen een obstakel, komen de framedelen niet altijd in contact met het asfalt. Vaak beschermen onderdelen zoals valbeugels, stuur, voetsteunen, banden en uitstekende carterhelften het frame en de voorvork tegen directe contactschade, die daardoor in veel gevallen onzichtbaar is. Krachten die hierbij vrij komen worden echter wel doorgegeven aan het frame, subframe, swingarm of voorvork. Veel klanten van Motorcheck dachten een goede motor te hebben gekocht, maar werden toch geconfronteerd met verborgen schade. Het is ook lastig om zelf de essentiële en meestal niet zichtbare chassiscomponenten te contro- leren. Motorcheck heeft wel die expertise. Voor een 3D-controle van het rijwielgedeelte, waar je € 249,- voor kwijt bent, hoeven meestal nauwe- lijks onderdelen gedemonteerd te worden, met als voordeel dat de inspectie snel en voordelig kan worden uitgevoerd. Je kunt er in de meeste gevallen gewoon op wachten. Het certificaat met meetresultaten krijg je mee naar huis. Info: www.motorcheck.nl n Verborgen gebreken aan bijvoorbeeld voorvork of swingarmscharnierpunt kunnen makke- lijk worden opgespoord. Is er iets krom, dan hoeft dat nog niet meteen einde oefening te betekenen. Op de richtbank kunnen kleine wondertjes worden verricht.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3