MotoPlus 11 - 2022

REPORTAGE MOTOPLUS 75  de meeste gevallen beter onderhouden dan de gemiddelde automobilist en de kilometer­ standen over het algemeen laag zijn. De beoor- deling van de uiterlijke staat is simpel. De kwa- liteit van lak, chroom en aluminium zie je in één oogopslag, net als de bandenslijtage. Dat geeft al een goede indicatie met betrekking tot het onderhoud van de motor. Ook het horen lopen en rijden op de motor kan een belangrijke aan- wijzing zijn voor de staat van de machine. Zijn Op het beeldscherm komen afwijkingen ‘live’ in beeld. Het testrapport kan bijvoor­ beeld naar de expert van een verzekerings­ maatschappij worden gestuurd. er geen tikken of verdachte bijgeluiden, remt en schakelt hij naar behoren, komt de koppeling goed vrij; kortom, de bekende controlepunten. Het zijn met name de verborgen gebreken die je echter kunnen opbreken en die betreffen vaak het rijwielgedeelte, zoals menig motorliefhebber tot zijn schade en schande zal hebben ervaren. Als voorbeeld nemen we de hierbij afgebeelde Yamaha RD350LC. Een (te) korte proefrit gaf geen indicatie dat het balhoofd een ferme tik had gekregen. Bij nameten bleek het balhoofd getordeerd, waardoor de wielbasis een paar cen- timeter korter was dan de fabrieksspecificaties opgaven. Bij een testrit ben je vooral gefocust op het schakelen, het remmen en de koppeling, ter- wijl de stuureigenschappen vaak onderbelicht blijven. Maar ja, veel bochtenwerk vind je ook niet in de gemiddelde woonwijk... Pas nadat de Yamaha naast een onbeschadigd exemplaar werd geparkeerd, viel op dat de voorvork steiler stond. Op internet zoekend naar ‘frames richten’kwam de eigenaar terecht bij het bedrijf Motorcheck in Lunteren. Het verhaal en de klachten kwamen eigenaar Jeffrey Zeggelaar In de goed met richtbanken geoutilleerde werkplaats van Jeffrey Zeggelaar (inzet) kun je van de vloer eten. Zo hoort het. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3