MotoPlus 11 - 2022

BMW R18-MODELLEN LEZERSTEST LEZERSTEST MOTOPLUS 53  Bert van ’t Veer Leeftijd: 60 jaar Beroep: interimmanager Rijbewijs sinds: 1980 Eigen motor: Harley-Davidson Road King Classic Beoordeling: ★★★★ “Is dit de grote finale van BMW, maar tevens het einde van het boxertijdperk? Die vraag komt in me op. Deze boxermotor meet 1.800 cc en heeft dus 900 cc per cilinder. Hoeveel groter of beter kan het nog? Onder de indruk van dit moderne blok met nos- talgische ‘looks’, stap ik ’s morgens voorzichtig op. Binnen een paar minuten voel ik me al thuis op deze R18, als Harley-rijder voelt het vele chroom en het stationair schudden van het blok direct vertrouwd aan. De eerste kilometers valt mij meteen op dat de standaarduitvoering zonder scherm en breed stuur bij wat hogere snelheid aanvoelt als skydiven. Je zit vol in de wind. De old-school spiegels geven goed zicht, de gasrespons is goed en de koppeling werkt licht. BMW heeft een hightech motor gemaakt (met ABS en instelbare tractiecontrole) zonder afbreuk te doen aan het typische karakter van een boxermotor. Dat is knap. Een plezierige motor ommee op stap te gaan! Minder enthousiast ben ik over de grondspeling, die is te beperkt. Ook de ruimte tussen zadel en benzinetank (standaardversie) vind ik mis- staan op een motor van minimaal 26.000 euro. Over de fishtail-­ uitlaat van de standaarduitvoering kun je natuurlijk discussiëren, maar ik vind hemminder geslaagd dan die van de Bagger- en Classic-uitvoering. De rijmodi Roll en Rock heb ik uitgebreid getest. De Rock-modus is feller, maar meteen ook nerveus en onrustig. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de Roll-modus die rustiger op het gas reageert maar evengoed krachtig aanvoelt. Zou BMW hebben durven dromen, toen zij in 1923 begonnen met de R32 boxer met 8 pk, dat dit concept na bijna 100 jaar nog zou bestaan? Met de R18 met 91 pk wordt een motor neergezet die helemaal bij de tijd is. Maar hoelang zal dit boxertijdperk nog bestaan? Niemand weet het, maar ik hoop nog heel lang!” ‘Indrukwekkende finale’ ‘ECHT EEN GOEDE VRIJDAG’ Peter Toxopeus Leeftijd: 42 jaar Beroep: ZZP’er in de ICT Rijbewijs sinds: 2018 Eigen motor: BMW F700GS Beoordeling: ★★★★ “Op Goede Vrijdag had ik het genoegen met maar liefst drie van de tien beschikbare R18-varianten te mogen rijden. Allemaal net iets anders, andere snufjes, andere accessoires. De R18B was qua uiter- lijk mijn absolute favoriet, wat een beest! Helemaal zwart, de open cardan, tot in elk detail een topper. Zodra de presentatie voorafgaand aan de test afgerond was, ging ik op zoek naar de juiste sleutel, ik wilde deze als eerste hebben. In het begin is het even wennen, wanneer je net van je F700GS afgestapt bent. Maar al na een paar minuten voelt hij vertrouwd aan en lijkt het of je elkaar al uren kent. Het was echter niet de belevenis die ik had verwacht en het geluid viel me erg tegen. Als je harder dan 60 km/uur reed, moest je de radio heel hard zetten omdat je anders niets hoorde. En als je stil stond, vielen je oren er bijna af, zo hard stond de muziek. Zou een mooie feature zijn als het volume stijgt naarmate je harder rijdt. Dus bij de eerste stop toch maar de oordopjes in en switchen naar de kale R18. Nou, ik was positief ver- rast over hoe goed het minimale schermpje de wind tegenhield. Ook opvallend hoe makkelijk je steeds meer de grenzen opzoekt, de Rock-modus van de R is te gek! Geef je gas, dan ga je! De vraag is alleen hoe hard je wilt! Je moet wel een beetje opletten met de afstand tot de grond... De vonken spatten regelmatig van de stan- daard af wanneer je de bocht wat sportiever neemt. Na de lunch nog de met accessoires overladen R18 Transcontinental mogen besturen. Voor zo een megamachine stuurt hij verbluffend makkelijk en licht, je zit heel relaxed en ook de wind- bescherming is geweldig. Enige minpunt? Bij een dergelijk giganti- sche topkoffer zou je verwachten dat je twee helmen kwijt kunt, dat blijkt in de praktijk echter lastig. Na een dag op deze prachtige motor­ fietsen te hebben mogen sturen, ben ik via de Waaldijk op mijn kleintje naar huis gereden. Dit was werkelijk een Goede Vrijdag!”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3