MotoPlus 11 - 2022
LEZERSTEST BMW R18-MODELLEN 52 MOTOPLUS LEZERSTEST Marcus Donker Leeftijd: 53 jaar Beroep: jurist/interim manager Rijbewijs sinds: 1996 Eigen motor: Yamaha Diversion 900 Beoordeling: ★ ★ ★ ★ ★ “Wat een imposante maar toch ingetogen cruiser. Wel even opletten bij het starten, wanneer het enorme 1.800cc blok een flinke slingerbeweging teweeg brengt. Als het blok eenmaal draait is er rust, en vooral kracht. Veel koppel bij weinig toeren, inherent aan zoveel cilinderinhoud. Wel merk je dat je met een behoorlijk zware motor op pad bent. Zeker voor wat minder ervaren motorrijders zal dat even wennen zijn. Het uiterlijk is super. Vormgeving en afwer- king van de BMW R18 zijn top: klassiek maar met een moderne touch. Zo in de woonkamer zetten om naar te kijken en te genieten van het uitzicht. BMW heeft veel aandacht besteed aan details en afwerking. Dat verklaart ook voor een deel de best stevige aanschafprijs. Bijzonder in het oog springt de cardanaandrijving. Zeer fraai opengewerkt en je ziet de techniek voor je werken. Qua looks vond ik de zwarte variant, met onder andere zwart gelakte cilinderkop- pen, erg in de smaak vallen. Ik heb gereden op zowel de R18 Classic als de standaard versie. De Classic biedt meer comfort door een zachter zadel en een fors windscherm. De R18 daarentegen is wat stugger en qua motorrijden nog puurder. Ondanks het klas- sieke uiterlijk zijn er wel moderne rijmodi aan boord, waarbij Roll in 90% van de geval- len volstaat. Rock als je nog iets strakker en krachtiger wilt rijden en Rain voor als er een keer een buitje valt. Het menu is gemakkelijk te doorgronden en de rijmodus is tijdens het rijden met de linkerhand aan te passen. Pret- tig is ook de handvatverwarming op deze toch wat frisse dag. Tijdens het rijden blijf je meestal laag in de toeren. Kracht is er te over en zeker op de wat bredere wegen met goed uitzicht is het heerlijk toeren met de R18. Hij lijkt op maat gemaakt voor relaxte tochten over ruime provinciale wegen door glooiende landschappen. De cardan werkt prima, je voelt wel een droge klap als je bij het schakelen fors gas geeft. Onveilig voelt het nooit en na een dag sturen valt de R18 steeds makkelijker te plaatsen in de bocht. De brede banden zorgen voor ruim voldoende grip en dragen bij aan het ver trouwen om de mastodont veilig op de weg te kunnen houden. De instapvariant R18 is minder geschikt voor een duopassagier. Daarvoor zijn de Classic of de nog forsere Bagger of Transcontinental een betere keuze met hun riante (verwarmde) zetels voor zowel bestuurder als passagier. Al met al een zeer interessante kennismaking met een totaal ander type motor dan ik gewend ben als berijder van diverse Japanse vier cilinders-in-lijn.” ‘Vormgeving staat op hoog peil’ Ook op een cruiser valt er tegenwoordig voldoende in te stellen, voor vertrek dus eerst nog even wat persoon- lijke finetuning. “Neem ik jouw standaardversie, krijg jij mijn Bagger!” Soms had het wisselmoment wel erg veel weg van een ruilbeurs...
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3