MotoPlus 11 - 2022

DUCATI MULTISTRADA V2 S (2022) VS. 950S (2021) OUD - NIEUW OUD - NIEUW MOTOPLUS 49  Kost extra: de praktische middenbok. Opkrikken gaat erg makkelijk. Goed geïntegreerd: de koffers zitten dicht op de kont, platte uitlaatdemper inbegrepen. Contrastrijk en goed afleesbaar: het 5-inch TFT-display op het hoogwaardige S-model. Zij aan zij: de vorige 950 Multistrada (links) is qua rijgedrag een goede match met het huidige V2-model. Dankzij de lagere gyroscopische krachten (lichtere wielen) stuurt de 2022-Multi nog lichter maar ook afgeronder in. Groter dan de verschillen tussen oud en nieuw zijn de ver- schillen bij een gewijzigde veervoorspanning. De kont de lucht in maakt de geometrie nog speelser. Het levert tegelijk meer hellingshoek op en het gevoel aan de voorzijde neemt toe. De nieuwe motorfiets ligt dankzij het lagere onafgeveerde gewicht nog net iets beter op de weg. Ducati noemt zijn semi-actieve ophan- ging van ZF ‘Skyhook’. Alsof het zwart gelakte vakwerkframe aan een denkbeeldige haak in de lucht hangt. Met 170 millimeter veerweg voor en achter kan een Multistrada zelfs over- weg met grindwegen of de torenhoge Zuid- Franse opritten voor zebrapaden. De demping laat zich voor en achter nog steeds afzonderlijk aanpassen, elk met vijf niveaus. De upside-­ down vork werkt nog een tikje gevoeliger dan de schokdemper. Die kan zijn directe montage niet verbloemen, hij mist het progressieve gevoel van een linksysteem. De radiale voorremmen remmen perfect. Met veel bijtkracht en goed doseerbaar grijpen de vierzuiger remklauwen van Brembo in de lichtere 320mm schijven. Kijk uit: de software registreert in ABS-niveau 2 van de Sport-stand niet dat de achterzijde omhoog komt. Dat maakt zelfs met een duopassagier enorme stoppies mogelijk. ABS-niveau 1 deactiveert het ABS op het achterwiel, goed voor offroad-­ gebruik in de Enduro-modus. Geen angst, in de Touring- en Urban-modus houdt de elektronica het achterwiel aan de grond en werkt het ABS gewoon. Voor 2022 is de noodremverlichting aan de achterzijde nieuw. Die waarschuwt achteropkomende verkeersdeelnemers bij hard remmen. De koplamp schijnt gigantisch goed, ook in de bochten. Het groot licht is wer- kelijk geweldig. Achter het handmatig in hoogte verstelbare windscherm vindt iedereen in een handom- draai een lekker plekje. Voor groottoeristen zijn twee stopcontacten aan boord. Die in het dashboard is goed voor een navigatiesysteem en er zit er nog eentje onder het zadel. Ook een USB-poort voor een mobiele telefoon ont- breekt niet. Het Touring Pack (middenbok, ver- warmde handvatten en functionele zijkoffers) is ook aan boord. In de linkerkoffer past een integraalhelm. De prijs van de herziene Multi­ strada V2 bedraagt € 20.290,- en dat is € 1.100,- meer dan voorheen – geen gering bedrag. De fabrieksgarantie van vier jaar is nog steeds prij- zenswaardig; veelrijders zijn blij met de lange onderhoudsintervallen (om de 15.000 kilo­ meter, kleppen om de 30.000 kilometer). Er zijn veel goede redenen om een Multistrada V2 te kopen, maar als je al een 950 hebt, hoef je niet per se over te schakelen. Het toont alleen maar aan hoe goed de allrounder altijd al was. n -CONCLUSIE De Multistrada was al goed en is goed gebleven. Deze bijzonder veelzijdige Ducati is een van de meest uitgebalan- ceerde motorfietsen ooit. Gemakkelijk te rijden, maar toch emotioneel, racy maar ook absoluut geschikt ommee te toeren. Eén keer in je leven zou je dit veelzijdige multitalent moeten rijden. Daarbij maakt het niet uit of je gaat voor het meer elas- tische 2021-model of het nog vurigere en tegelijk comfortabelere 2022-model.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3