MotoPlus 11 - 2022

DUCATI MULTISTRADA V2 S (2022) VS. 950S (2021) OUD - NIEUW OUD - NIEUW MOTOPLUS 47  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Ducati MultistradaV2 83,1 kW (113 pk) bij 9.100 tpm 93 Nm bij 7.800 tpm Ducati Multistrada 950 79,1 kW (107 pk) bij 9.000 tpm 91 Nm bij 7.600 tpm 60 70 80 90 100 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 VERMOGENSMETING Opvallend: het zadel dat vooraan breder is, vraagt om langere benen. Beter voor kleinere mensen: smaller zadel maakt hen het leven makkelijker. Zoals altijd goed: bijtvaste, gemakkelijk te doseren vierzuiger remklauwen van Brembo. Beter: de remschijven met aluminium ring wegen circa 500 gram minder en de wielen zijn samen 1,7 kilo lichter. 2021 2022 MOTOR Vloeistofgekoelde viertakt 90° V-twin, twee boven­ liggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, desmo­ dromische klepbediening, wet-sump, brandstof­injectie, 2x Ø 53 mm, geregelde katalysator, dynamo 490 W, accu 12 V/12 Ah, meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnel- lingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 43:15. Boring x slag 94,0 x 67,5 mm Cilinderinhoud 937 cc Compressieverhouding 12,6:1 Max. vermogen 83,0 kW (113 pk) bij 9.000 tpm Max. koppel 94 Nm bij 6.750 tpm Stationair geluid 95 dB(A) RIJWIELGEDEELTE Stalen vakwerkframe, upside-down vork Ø 48 mm, instel- bare veervoorspanning en elektronisch instelbare ingaande en uitgaande demping, aluminium swingarm, direct gemonteerde schokdemper, instelbare veervoorspanning en elektronisch instelbare ingaande en uitgaande demping, dubbele schijfremmen voor Ø 320 mm, vierzuiger rem­ klauwen, schijfremmen achter Ø 265 mm, tweezuiger rem­ klauwen, tractiecontrole, bochten-ABS. Aluminium gietwielen 3.00 x 19; 4.50 x 17 Banden 120/70 ZR19; 170/60 ZR17 Banden in test Pirelli Scorpion Trail II ‘D’ TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI MULTISTRADA V2 S [950S] Zoals bekend hebben de Multi’s vier rijmodi: Touring, Urban, Sport en Enduro. Ze combine- ren de gasrespons met de interventiedrempels van de achttraps tractiecontrole, het drietraps ABS, de demping van de achterdemper en de veervoorspanning. Die laatste kent vier basis­ instellingen: ‘Solo’, ‘Solo met bagage’ (goed voor zwaardere rijders), ‘Twee personen’ en ‘Twee personen met bagage’. De vering laat zich in totaal 24 stappen finetunen. Alle functies van beide Ducati’s kunnen ook vrij gecombineerd worden. De Touring-stand is het soepelst op provinciale wegen. MotoGP-­ fabrikant Ducati heeft de tractiecontrole heer- lijk gevoelig afgesteld. Als deze eens aanslaat, is het nodig ook. Het gevoel dat alles te allen tijde onder controle is, overheerst altijd. Deze ingebouwde nonchalance en klasse blijft je als rijder verbazen. Het Ducati-duo is soepel en de Multi’s verteren alle soorten bochten verdomd gemakkelijk. Beiden beheersen de kunst om even ontspannen als stimulerend, emotioneel en toch met een hoog niveau van toercompetentie te rijden. Het is een rollende liefdesverklaring aan het motorrijden. Bijna telepathisch signaleren beide 937’s aankomende bochten. Het Ducati-duo zuigt zichzelf met veel gevoel in de bochten. In het algemeen geldt voor beide hetzelfde: ze rijden speels maar niet nerveus, lichtvoetig maar neutraal. Ze zijn net zo stabiel als wendbaar, goed in balans en nooit schichtig. De Pirelli Scorpion Trail II-banden plakken wonderwel. Het sturen gaat dankzij het brede stuur enorm makkelijk en uiterst precies. *MotoPlus-metingen; 1 incl. middenbok (€ 244,-) en handvat­ verwarming (€ 300,-); 2 specificatie van de fabrikant; diagram: vermogen aan de krukas; metingen op rollenbank Dynojet 250, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximaal mogelijke afwijking ± 5%. MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.594 mm, balhoofdhoek 65,0°, naloop 106 mm, veerweg v/a 170/170 mm, zithoogte* 850 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 240 [242] kg, totaalgewicht 465 kg, tankinhoud 20,0 liter. Garantie 2 jaar Onderhoudsintervallen 15.000 km Kleur rood (zwart + € 300,-) Prijs € 20.290,- [€ 19.190,-] Prijs testmotor € 21.397,- MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid² 215 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,4 [3,4] sec 0-140 km/uur 5,8 [5,9] sec 0-200 km/uur 14,7 [14,9] sec Acceleratie in zes 60-100 km/uur 4,1 [4,1] sec 100-140 km/uur 4,1 [4,1] sec 140-180 km/uur 5,1 [5,1] sec Afwijking snelheidsmeter Effectief (display 50/100) 47/96 km/uur VERBRUIK Secundaire weg 1:19,6 [1:20] Theoretische actieradius 392 [400] km Brandstoftype Super »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3