MotoPlus 11 - 2022

44 MOTOPLUS OUD - NIEUW OUD - NIEUW DUCATI MULTISTRADA V2 S (2022) VS. 950S (2021) Gekartelde enduro-voetsteunen met riante rubberen stukken. Plus en min: de spiegels zijn groter, maar bieden minder instelbereik. Onderscheidend: rood gelakt frame van het eerdere model. De 2021-koppeling is een beetje volumi­ neuzer dan het laatste model. 2021 Multistrada 950S huidige S-model weegt 240 kilo, de voorganger zet er twee meer op de weegschaal. Maar het nieuwe model heeft een optionele middenbok. Dat verklaart alles. Een kleine motorfiets was en is de Multistrada niet. Visueel zijn de oude en nieuwe onmisken- baar: gedrongen, gespierd, compact. Met een oliekoeler in de adelaarsbek. De veranderde ergonomie maakt al bij het opstappen een enorm verschil. Het typische ‘Multistrada-­ gevoel’ is er direct: rechtop en net als bij de 2021-Multistrada 950S dicht op het brede en hoge stuur. Bovendien zit je echt in de motor, wonderbaarlijk geborgen zelfs. De nieuwe, smallere voorkant van het zadel van de V2 ver- richt wonderen, ook voor kleinere mensen. De vereiste beenlengte is met ongeveer 40 milli­ meter afgenomen, zodat zelfs kleinere rijders links en rechts veilig met de voeten aan de grond kunnen. Ondanks de identieke 20-liter benzine­ tank ziet de voorganger er merkbaar boller uit. Bovendien zitten de voetsteunen van het huidige model tien millimeter lager, wat de kniehoek versoepelt. Aan de achterkant is het zadel breed genoeg voor toertochten. Dank­ zij de naadloze overgang naar het vergrote duozadel genieten zelfs lange kerels van meer ruimte op het zadel met antislipbekleding. Passagiers genieten gelijktijdig van meer comfort. Het hart van de Multistrada blijft de vertrouwde 937cc krachtbron. Die ontwaakt met een stevig V-twin stemgeluid, al blijft het uitlaatgeluid met 95 dB(A) bij 4.500 tpm

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3