MotoPlus 11 - 2022
OUD - NIEUW MOTOPLUS 43 Het lijkt een beetje een déjà vu: vijf jaar geleden verscheen Ducati’s 950cc Multistrada als een nakomeling van de 1200. Direct na de introductie namen we de 950 en zijn belang- rijkste concurrenten mee naar de mooie Elzas. Dicht bij de hemel genoten we van prachtige rijmomenten en magische uitzichten tot aan de besneeuwde Alpen aan toe. De Ducati kwam, zag en won de vergelijkingstest met 713 punten van de mogelijke 1000. Ere wie ere toekomt. Vandaag – vele testen later – rijden we met twee Multistrada’s een stukje zuidelijker door Frank- rijk in het Massif des Maures langs okerkleurige rotsen en knoestige kurkeiken. Als een eeneiige tweeling lijken de twee Ducati’s sprekend op elkaar. Het herziene 2022-model van het multi talent heeft zijn 2021-voorganger op sleeptouw. De subtiele verschillen zien we alleen bij een direct vergelijk. De kleine Multistrada heet tegenwoordig V2 om het verschil te duiden met zijn grote V4-zusje met het imposante 1.260cc krachthonk. De typering ‘950’ voor deze multi functionele motorfiets behoort daarmee tot het verleden. We rijden de duurdere S-versies van de kleine Multistrada’s en die zijn rijkelijk uitgerust. De S kenmerkt zich door een semi-actief rijwiel gedeelte, bochtenverlichting, cruise control, een contrastrijk en kleurrijk 5-inch TFT-display, quick shifter met blipperfunctie, verlichte schakelaars en een elektronische sleutel. De veranderingen van 2021 naar 2022 – van ‘oud’ naar ‘nieuw’ – zijn meer evolutie dan revolutie. Met nieuwe soft- ware voor de ontsteking en brandstofinjectie wordt de Euro5-barrière geslecht. Aan de hardware-kant hebben de ingenieurs in Bologna de drijfstangen 170 gram lichter gemaakt. Gewichtsbesparing stond helemaal bovenaan op de lijst met ontwikkelingseisen. De nog altijd 937 cc metende, 113 pk sterke 90° V-twin heeft een herzien versnellingsbak- huis en een gewijzigde koppeling. Dit levert een besparing van ongeveer 1.900 gram op. De nieuwe koppeling is te herkennen aan het vlakkere carterdeksel. De van de Multistrada V4 overgenomen wielen – vooraan 19 en achteraan 17 inch – zijn goed voor nog eens 1.700 gram. De remschijven vooraan zijn 500 gram lichter dankzij een binnenring van aluminium in plaats van staal. De spiegels (ook van de V4-Multi) zijn goed voor 700 gram. Alles bij elkaar levert het een besparing op van ongeveer vijf kilo. Het »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3