MotoPlus 11 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 41  Maximale score Ducati Streetfighter V2 Honda CB1000R Suzuki GSX-S1000 MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 28 27 33 Acceleratie 40 34 32 37 Topsnelheid 20 20 16 18 Motorkarakteristiek 30 19 21 25 Gasrespons/lastwisselreacties 30 20 21 22 Motorloop 30 16 20 21 Koppeling 20 15 14 15 Schakelen 20 15 13 15 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 9 9 Starten 10 7 8 9 Totaal 250 182 181 204 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 32 29 28 Stabiliteit in bochten 40 31 28 30 Stuurgedrag 40 31 27 28 Feedback 10 9 7 8 Grondspeling in bochten/onder blok 20 19 16 17 Rechtuitstabiliteit 20 17 15 15 Veringafstelling voor 20 14 12 14 Veringafstelling achter 20 13 12 13 Veercomfort 20 8 12 9 Rij-eigenschappen duo 20 9 11 12 Totaal 250 183 169 174 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 28 29 27 Ergonomie passagier 20 4 6 7 Windbescherming 20 0 1 0 Zicht 10 5 6 7 Lichtopbrengst 20 15 14 15 Uitrusting 30 11 14 12 Gebruiksgemak/onderhoud 20 13 15 14 Rijklaar gewicht met volle tank 10 6 6 6 Instelmogelijkheden vering 10 6 5 5 Bagagemogelijkheden 10 0 0 2 Laadvermogen 10 9 5 5 Actieradius 30 20 19 24 Afwerking 20 16 16 14 Totaal 250 133 136 138 VEILIGHEID Remvertraging 40 33 31 28 Doseerbaarheid remmen 30 27 24 24 Remstabiliteit solo/duo 20 14 13 14 Oprichtneiging bij remmen 10 8 7 7 ABS-werking 20 16 14 15 Stuurslaan 10 8 7 7 Elektronische hulpsystemen 20 14 5 9 Totaal 150 120 101 104 KOSTEN Prijs testmotor 30 10 14 14 Garantie 10 7 5 8 Verbruik (secundaire weg) 30 19 19 19 Kosten beurt 20 16 18 20 Onderhoudskosten 10 3 4 3 Totaal 100 55 60 64 TOTAAL 1000 673 647 684 PLAATS 2 3 1 Prijs-kwaliteitverhouding* 10 3,1 2,5 2,0 De GSX-S trekt over het hele toerenbereik hard, hij loopt mooi en start gemakkelijk. De Duc is snel! Soms slaat de Ducati gewoon af. Bovendien loopt de V-twin wat bokkig. De Honda schakelt hakerig, het gaat niet soepel. WINNAAR MOTORBLOK: SUZUKI De Streetfighter is wendbaarder dan de rest, zonder uit balans te raken. Heel goed. De Suzuki ligt heel strak op de weg. Bij Ducati en Suzuki is comfort slechts mond- jesmaat aanwezig, de vering van de Honda is deinerig. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: DUCATI Voorop zit je op alle drie goed, waarbij met name de Honda comfortabel is. Alle koplampen geven zeer helder licht. De Ducati en Honda voelen qua afwerking erg fijn aan. De actie­ radius is bij alle drie goed genoeg voor toer­ gebruik. Duocomfort, windbescherming, bagage­ mogelijkheden, da’s allemaal niet het métier van deze superhelden. Deze drie zijn liever solo zonder bagage onderweg. WINNAAR PRAKTIJK: SUZUKI Ze remmen alle drie goed, de Ducati het best. Hij haalt veel extra punten met zijn vele instelbare, goed werkende hulpsystemen. Op dat laatstgenoemde punt valt bij de andere twee nog winst te behalen. WINNAAR VEILIGHEID: DUCATI De Honda en Suzuki bieden veel waar voor het geld. Lage onderhoudskosten bij Suzuki. Ducati’s zijn prijzig. WINNAAR KOSTEN: SUZUKI WINNAAR PRIJS-KWALITEIT: SUZUKI Met de laagste kosten en de meeste punten is het een uitgemaakte zaak voor de GSX-S1000. *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de functionele accessoires. -BEOORDELING verliet, en een motor die ook van- daag nog volledig up-to-date is (inclusief omvangrijk pakket elek- tronische hulpsystemen) en tot de top van zijn klasse behoort. Wie deze Britse Triple in z’n garage zet, maakt gewoon een prima keuze. Alleen niet voor passagiers. Die hebben weinig plaats. En boven- dien ziet het afdekkapje er veel beter uit dan het duozadel. Hierin staat de Speed Triple echter niet alleen. Sportieve nakeds als deze Fantastic Four gaan voorna- melijk als solisten door het leven. Ook superhelden nemen tenslotte niemand op hun rug mee. Bagage laten ze ook liever thuis; geen van allen hebben ze stevige bagage­ haken voor het vastsjorren van een tas. En ook het laadvermogen is niet echt gemaakt op reizen met z’n tweeën, op de Ducati na. Die mag 215 kilo meetorsen, de rest zit onder de 200 kilo aan totale belading. Maar wat kan het schelen, The Fantastic Four slepen ook niet hun Samsonite-koffers met zich mee als ze op pad gaan. En onze vier naakte helden gaan dan wel- iswaar niet de Aarde of zelfs het heelal redden, maar ze geven wel allemaal fantastisch rijplezier! n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3