MotoPlus 11 - 2022

1.000CC NAKEDS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 37  Dat wordt het in het zadel van de Ducati wel, zij het ook niet meteen. Die doet qua explosieve vermogensafgifte bijna denken aan de Hulk – ook al behoort die helemaal niet meer tot The Fantastic Four. In het onderste toerengebied hakkelt de korte- slag-V-twin moeizaam door het normale leven, als een sociaal onhandige wetenschapper. Het is geen wonder van vloeiende motorloop, en hij is daar ook niet sterk. Voor het blok van de Streetfighter is een leven onder de 7.000 toeren mogelijk, maar dat is met weinig heldendaden gezegend. Maar dan! Net als een kwaad gemaakte Hulk trans- formeert de Ducati, alle zorgen over een bokkige motorloop en weinig trekkracht worden ter- zijde gegooid en hij gaat vanaf het genoemde toerental met zo’n woest geweld tekeer dat alle booswichten zich vrijwillig onmiddellijk terugtrekken in de onderwereld. Hij jaagt met wijd geopende 62mm-gaskleppen van bocht naar bocht en is gefo- cust op de beste en snelste lijn tussen de twee raakpunten van de opeenvolgende bochten – de Streetfighter V2 deelt rijplezier uit met een hele grote pollepel. De genoemde bijwerkingen van die brute power bovenin bedekken we vervolgens noncha- lant-heldhaftig met de mantel der liefde. Er staat tenslotte nergens geschreven dat superhelden geen sterallures mogen hebben. Voor iedereen wiens superheld­ krachten nog te wensen over­ laten, heeft de Streetfighter V2 het meest omvangrijke elektroni- capakket in deze test. Wheelie- en tractiecontrole, verschillende ABS- modi en nog meer, alles voor uw gemak gekoppeld aan de afzon- derlijke rijmodi, maar ook volledig vrij programmeerbaar. Als er een uitgebreid pakket elektronische rijhulpen is, dan graag zo! En ook zo goed afleesbaar op het zeer heldere TFT-dashboard. De Honda heeft soortgelijke aanpassingsmogelijkheden en individuele configuraties van de hulpsystemen, maar hij komt niet aan het aantal mogelijkheden en functies van de Ducati. De Suzuki is van deze uitgebreide elektronica nog een stuk verder verwijderd. De tractiecontrole heeft vijf niveaus en kan ook wor- den uitgeschakeld. Verder zijn er drie motormappings en een vaste modus voor het ABS. Genoeg om lekker en ook zeker snel te rijden, alleen duidelijk minder uitgebreid dan bij de beste in zijn klasse. Wat we veel meer als minpunt ervaren, is het alleen onder ideale lichtomstandigheden afleesbare LCD-dashboard. Ook dit is eigen- lijk weer iets uit het verleden. Ondanks meerdere instelbare lichtsterktes van donker tot minder donker is er alleen maar Het viertal in flow over ruime, slingerende secundaire wegen. Fantastisch gewoon. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3