MotoPlus 11 - 2022
VERGELIJKINGSTEST 1.000CC NAKEDS 32 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST SUZUKI GSX-S1000 Daarbij ontpopt de Honda zich als bovengemiddeld comfortabel. Het aangenaam gevormde, vrij hoog geplaatste stuur valt als van- zelf in je handen, je benen liggen in een ontspannen kniehoek en je zitvlak rust op een prettig stevig gevoerd zadel. Het maakt niet uit of je benen net als bij ‘Mr. Fan- tastic’ echt lang zijn of dat er een kleinere superheld op zit: ergono- mie hebben ze het bij Honda bijna altijd uitstekend voor elkaar. Op de Ducati en de Triumph gaat het er soortgelijk aan toe. Beide geven je benen veel ruimte en ze liggen prettig tegen de tank. De sturen van die twee staan echter lager en sportiever, ze geven je meer gevoel in de voorkant en zijn meer gericht op aanvallend rijden dan rustig boemelen. Nog weer anders gaat het er aan toe op de Suzuki. Terwijl je er bij de drie andere heldenmotoren meer óp gaat zitten, zit je bij de GSX-S1000 in een soort zitkuil achter de brede tank-frame- eenheid. Welkom in de jaren negentig. Wat er sindsdien is ver- anderd wat betreft de zitpositie op sportieve naked bikes, wordt door Suzuki lachend weggewuifd. Hier loopt er nog een dik alumi- nium frame links en rechts om het viercilinderblok heen. Het gevolg hiervan is dat je benen meer wor- den gespreid en dat je je knieën verder moet buigen doordat het zadel zo laag is. Da’s fijn voor rij- ders met korte benen, want die kunnen hun voeten beter op de grond zetten. Voor heldendaden op mooie slingerwegen zijn de andere drie ergonomisch gezien echter beter geschikt. De Suzuki maakt dit minpuntje echter al snel weer goed. Wederom door iets uit het ver leden, dat zich ontpopt als een ware bron van rijplezier. En wat is dat dan? De Suzuki-viercilin- der! Die stamt namelijk af van de vermaarde GSX-R1000. Niet het huidige superbike-blok, maar het blok van de K7, dat weer is afgeleid van de welhaast legen- darische K5. Dit blok heeft er dus al minstens 15 jaar op zitten! Met updates en de aanpassingen aan de huidige Euro5-norm knalt hij echter nog altijd zo machtig en nadrukkelijk weg uit de bochten als een klap van ‘The Thing’, de stenen kolos uit The Fantastic Four. Je hebt altijd veel power tot je beschikking. Al vanaf iets meer dan stationair voel je dat de viercilinder zijn spieren spant, hij inhaleert diep grommend via de airbox en de verse lucht stroomt gretig naar de verbrandings»
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3