MotoPlus 11 - 2022

VERGELIJKINGSTEST 1.000CC NAKEDS 28 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST DUCATI Streetfighter V2 Wat doet die dan hier, zul je wellicht denken. We hebben het dan over de Triumph Speed Triple 1050RS, die zich heeft aangesloten bij het Fantastische Trio. Geen nieuwe, maar een gebruikte uit 2020. Dus toen de driepitter uit 1.050 cc een stevige 150 pk haalde. De Speed Triple loopt in deze test echter buiten mededinging mee. Als gebruikte motor is hij immers niet nieuw meer, de onderhoudshistorie is niet zeker, hij staat niet op de originele banden en hij hoeft ook niet te voldoen aan de huidige emissienorm Euro5. Hij voldoet dus in te veel opzichten niet aan de strenge testcriteria. We kun- nen daarom niet een objectieve puntenvergelijking maken met de andere drie superhelden. De Speed Triple speelt meer de rol van Captain America, ook al was die geen lid van The Fantastic Four. Die was een paar jaar diep­ gevroren en helpt nu ontdooid in het Marvel-universum mee om de wereld te redden. In de kosmos van de tweewielige helden heeft de tweedehands Brit met een zeer ruime viercijferige kilometer­ stand al wat motorleven achter de kiezen, maar qua vermogen is dat geen nadeel en hij ligt met gemak op hetzelfde niveau als de nieuwkomers. Alle vier leveren ze rond de 150 pk, maar in de manier waarop en in de verschijningsvorm zijn er duidelijke verschillen. Neem de Ducati Streetfighter. Kleine, hoekige kuipdelen, nadrukkelijk naar voren aflopende lijnen en een V-twin met een extreem kor- teslagkarakter en geen zichtbaar frame – met deze ingrediënten schreeuwt de Italiaan om aan- dacht. Moedig, anders en toch ook Italiaans gelikt. De Honda staat degelijker op zijn veelspaakswielen. De korte dikke uitlaat loopt aan de rechterkant sterk omhoog, het kontje is kort en klein, de koplamp sluit nauw aan op de upside-down voorvork en de viercilinder-lijnmotor is goed zichtbaar. Hier geen verhul- lende kuipdelen. Moderne lijnen »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3