MotoPlus 11 - 2022
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 WORLD RAID EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 25 MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder parallelmotor met 270° krukas, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet- sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 410 watt dynamo, accu 12 V/9,1 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 80,0 x 68,6 mm Cilinderinhoud 689 cc Compressieverhouding 11,5 : 1 Max. vermogen 54,0 kW (73 pk) bij 9.000 tpm Max. koppel 68 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wieg frame, upside-down voorvork Ø 43 mm, demping volledig instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en mono schokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 282 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 2.50 x 21; 4.50 x 18 Bandenmaten 90/90-21; 150/70-18 Banden in test Pirelli Scorpion STR MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.595 mm, balhoofdhoek 63,0°, naloop 105 mm, veerweg v/a 230/220 mm, zithoogte 890 mm, rijklaar gewicht vol getankt 220 kg, tankinhoud 23,0 liter. Garantie 2 jaar Service-interval 10.000 km Kleuren blauw en zwart Prijs NL € 14.799,- / B € 13.199,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Yamaha Motor Europe, www.yamaha-motor.nl / www.yamaha-motor.be TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA TÉNÉRÉ 700 WORLD RAID -CONCLUSIE De standaard Ténéré is al echt goed, toch is de nieuweWorld Raid nog een tandje beter. De uitrusting is met een informatief TFT-dash board, USB-aansluiting en nog wat andere zaken naar een hoger niveau getild, de vering is beter, net als de offroad-capaciteiten. En dat laatste zonder dat de rijeigenschappen op het asfalt het kind van de rekening zijn geworden. Daarbij is deWorld Raid het fundament van de Ténéré trouw gebleven: een pure avontu- rier zonder overbodige poespas. Eigenlijk een kwestie van even investeren in één of twee offroad rijcursussen (indien nodig uiteraard), en de wereld ligt helemaal aan je voeten. En dat voor € 14.799,-! Afijn, nadat we het plaatsje Lorca achter ons hebben gelaten, kronkelt het asfalt met- een in wulpse bochten door de bergachtige omgeving van de provincie Murcia. Met de offroad-gerichte wielmaten van 21 inch voor en 18 inch achter, in combinatie met een relatief vlakke balhoofdhoek van 63°, is het niet vreemd dat deWorld Raid zich hier niet van een heel lichtvoetige kant laat zien. Hij stuurt weliswaar makkelijk en zeker heel neutraal, maar niet met het flitsende gemak van bijvoorbeeld een cross over op 17-inch wielen. Daarentegen is hij zowel rechtuit als in bochten bijzonder stabiel. Opval- lend is ook hoe onwijs goed de standaard Pirelli Scorpion STR-banden het op het asfalt doen. Door het grove profiel lijkt het rubber de focus vooral op het terrein te hebben gericht, maar ook op het asfalt acteert het op hoog niveau. Hij rolt heel neutraal af en genereert veel grip en daarmee ook vertrouwen. Prima! Dat prima geldt ook voor de vering, waarbij de voorvork nog net even wat verfijnder aan gravelpaden blijkt het vermogen dan weer wel meer dan voldoende. Met de 73 pk kun je heer- lijk met de achterzijde spelen, zonder dat het meteen overweldigend wordt. Bovendien komt het rijke koppel van onderuit hier nóg beter tot z’n recht. Niet alleen op de gravelpaden, mis- schien nog wel meer bij het daal- en klimwerk dat zich aandient nadat we het werkelijk feno- menaal mooie, bijna azuurblauwe Embalse del Negratín achter ons hebben gelaten. Het dash- board toont inmiddels een buitentemperatuur van 31° Celsius, dat van de rijder piekt daar dui- delijk bovenuit. De regen die de regio hier een paar weken geleden nog teisterde, heeft zijn sporen achtergelaten in de harde ondergrond. De World Raid laat zich echter heel gehoorzaam om de gaten, sleuven en keien heen dirigeren. Enerzijds dankzij het ook hier heel neutrale, vertrouwenwekkende stuurkarakter. Maar ook dankzij de nieuwe Offroad-modus van het ABS, dat zich als echte meerwaarde presenteert. Met een blokkerend achterwiel de achterkant even licht bijsturen, terwijl je met de voorrem op het onverhard ook nog eens onbeschoft hard kunt ankeren. Harder dan je eigenlijk voor mogelijk houdt. Bovendien is ook de ergonomie voor een staande rijhouding simpelweg perfect. En staand heb je nu eenmaal meer overzicht en kun je dus beter anticiperen op wat komen gaat. Altijd en overal heb je het gevoel de controle over de situatie te hebben, ook op de extreme stukken. En dat met een redelijk beperkte offroad-ervaring! n spreekt dan de achterschokdemper. De gekozen set-up blijkt het perfecte compromis voor de mix tussen asfalt en offroad. Toch best bijzonder dat die twee totaal verschillende werelden zo goed kunnen worden verenigd. En dan is er natuurlijk nog het blok. De 73 pk sterke CP2 heeft zich natuurlijk al in verschil- lende modellen bewezen en wordt alom geroemd om zijn daadkrachtige optreden vanaf lage toerentallen. Ook in de World Raid laat ’ie zich weer van een uitstekende kant zien, verwent met nette draai-eigenschappen, een soepele gasaanname en veel karakter. Maar of het de extra zestien kilo’s zijn, het bredere frontoppervlak of een combinatie van beide, hier zou een pk’tje of vijftien extra nu wel lekker zijn. Zeker in de wetenschap dat we solo onder- weg zijn zonder koffers en/of bagage. En er zijn nu eenmaal weinig mensen die het wereldse avontuur aangaan met enkel een schone onderbroek en tandenborstel in de rugzak. Dat gezegd hebbende, op de eerste wijde Het nieuwe ‘Flat Rally’ zadel is relatief smal aan de voorzijde waardoor de taille van de World Raid prettig slank is. Rechts de dubbele tank die in totaal 23 liter wegslikt, ruim voldoende voor flinke etappes.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3