MotoPlus 11 - 2022

EERSTE TEST MOTOPLUS 23  uitstraling niet. Hier staat toch wel een serieus brok motorfiets. Dat geldt ook voor de standaard Ténéré al, maar voor deWorld Raid met zijn brede flanken en hoge voorkomen zelfs nog meer. Ondanks de behoorlijk riante zithoogte (890 mm) komen de voeten toch makkelijk aan de grond, wat met name op het conto komt van de relatief smalle taille van het nieuwe, twee­ delige ‘Flat Rally’zadel. Met 1,90 meter lengte is een vaste band met Moeder Aarde voor onder­ getekende sowieso nooit echt een uitdaging, rijders vanaf zo’n 1,80 meter komen met de World Raid waarschijnlijk prima weg. Maar bij een lengte daaronder zal de zithoogte vermoe- delijk wel meer en meer een uitdaging vormen. Wat verder opvalt: het koppelingshendel is in tegenstelling tot het remhendel niet instelbaar, de zithouding is bijzonder comfortabel en het dashboard is informatief, duidelijk en mooi vorm­ gegeven. Zeker de Raid lay-out, geïnspireerd op een klassiek rally-roadbook (met twee tripmeters en een stopwatch prominent in beeld), oogt lekker avontuurlijk en speels. De gewone Street lay-out bevalt uit praktisch oogpunt echter het best, puur omdat het de belangrijkste info over- zichtelijk in beeld heeft. Wat minder bevalt, is de bediening van het dashboard middels de draaiknop rechts op het stuur. Om een bepaald menu-onderdeel te selecteren, moet je de draaiknop namelijk indrukken, die laat zich echter van een behoor- lijk hakerige kant zien. Ook het dubbel moeten bevestigen (je scrolt naar de gewenste ABS-­ modus, die je dan eerst moet selecteren middels een kort drukje op de draaiknop en aansluitend dan nog moet activeren) voelt wat omslachtig. Naar de gewenste stand scrollen en vervolgens meteen activeren, scheelt toch een handeling. Al valt dit misschien onder het kopje ‘spijkers op laag water zoeken’. HORIZONVERBREDING Net als voor de standaardversie is er ook voor de World Raid een hele container aan accessoires beschikbaar, waaronder een drietal pakketten die bepaalde karaktertrekjes nog extra dik aanzetten. Hiernaast volgt een overzicht. EXPLORER PACK • Aluminium zijkoffers incl. houders • Middenbok • Robuuste carterbeschermer • Add-on ruitje Prijs: € 1.790,- ENDURO PACK • Hoog spatbord • Radiateurbeschermer • Kettingbeschermer • Kneepads tank • Robuuste carterbeschermer • Kettinggeleider Prijs: € 1.040,- ADVENTURE PACK • Valbeugelset • Explorer zachte zijtassen incl. houders • LED-mistlampenset • Jiffy-verlenging Prijs: € 1.730,- Voor de eerste kennismaking met de World Raid in Zuid-Spanje trekt Yamaha de registers behoorlijk open. Een route van ruim 340 kilo­ meter staat er vandaag op de planning, waar- van ruim de helft offroad. Niet alleen brede gravelwegen, maar ook meer extremer werk door gebieden die voor gewone auto’s onbe- reikbaar zijn. En dat alles bij een temperatuur die volgens de meteorologen kan oplopen tot iets over de dertig graden. Dat de gemoederen verhit zullen raken, lijkt dus eerder feit dan vraag. Gelukkig voeren de eerste zestig kilo­ meter over het asfalt, wat mooi de gelegenheid biedt om er even in te komen. Voor we de weg op duiken, eerst maar eens even wat verkennend snuffelwerk. Qua afwerking valt er in ieder geval weinig te klagen, en ook qua Ook in de World Raid vinden we de welbekende twin van Yamaha’s CP2-platform. Op het asfalt voelen de 73 pk’s aan de magere kant voor de 220 kilo wegende World Raid. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3