MotoPlus 11 - 2022
22 MOTOPLUS EERSTE TEST EERSTE TEST YAMAHA TÉNÉRÉ 700 WORLD RAID maar poetsen’, lijkt de Ténéré te willen zeggen, en dat concept blijkt dus goed aan te slaan. En wie nu nóg meer wil poetsen, wordt met de nieuweWorld Raid-uitvoering op zijn wenken bediend. Deze na de Rally Edition alweer derde Ténéré-telg tilt het avontuurlijke karakter name- lijk naar een nog hoger niveau. Zonder de ‘keep it simple’-strategie uit het oog te verliezen, biedt ’ie van alles net even wat meer. Meer offroad- capaciteiten, iets rijkere uitrusting en bovenal meer actieradius. Dat laatste dankt de woestijn nomade aan de nieuwe, tweedelige tank die in totaal 23 liter brandstof achterover kan slaan. Goed voor etappes tot 500 kilometer, claimt de Japanse fabrikant, wat gezien het gemiddeld genomen weinig dorstige karakter van de 689cc-paralleltwin in theorie inderdaad makke- lijk haalbaar lijkt. Door te kiezen voor twee sepa- rate tanks konden deze wat lager gemonteerd worden, waardoor in combinatie met de even- eens wat lager gepositioneerde brandstofpomp het zwaartepunt nagenoeg identiek bleef aan dat van de standaardversie. Het opwaarderen van de offroad-skills krijgt allereerst gestalte door nieuwe KYB veerele- menten, die met respectievelijk 230 mm voor en 220 mm achter beide twintig millimeter meer veerweg bieden ten opzichte van de reguliere 700. Zowel de Ø 43 mm upside-down voorvork als de achterschokdemper is daarbij volledig instelbaar. Aan de voorzijde nu ook de veervoorspanning trouwens, waar dit op de reguliere Ténéré niet het geval is. Een instel bare Öhlins-stuurdemper (18 clicks) behoedt de voorzijde voor al te uitbundig swingen wanneer grote stenen of gaten zich voor het voorwiel werpen, en ook is de World Raid uitge- rust met grotere offroad-voetsteunen. Deze zijn voorzien van een rubberen inleg die grip biedt in de zithouding, staand echter druk je deze zo ver in dat de zolen zich in het gekartelde metaal vastbijten. De rubbers zijn ook eenvou- dig volledig te verwijderen. Een driedelige, aluminium carterbeschermer en aangepaste radiateurgrille dienen uiteraard ter bescherming tegen impacts van keien en stenen, en als laatste offroad-update is er nog de komst van een derde ABS-modus. Naast aan en uit, zoals op de reguliere versie, biedt de World Raid nog een speciale Offroad-modus, waarbij het ABS enkel vóór actief is. Welke modus je hebt ingeschakeld, kun je trouwens goed zien op het nieuwe, 5 inch grote TFT-dashboard. Het biedt onder meer de keuze uit drie basis lay-outs (Explorer, Street en Raid) evenals Bluetooth-connectivity. Aan de rech- terzijde zit bovendien nu een USB-aansluiting voor bijvoorbeeld het opladen van je naviga- tiesysteem (makkelijk te bevestigen aan de horizontale stang direct boven het dashboard) of smartphone. Een vijftien millimeter hogere ruit, afneembare zij-deflectoren en led-knipper lichten ronden het geheel af. Een beetje meer hier en een beetje meer daar, vertaalt zich ook in een beetje meer kilo’s. Al valt met 220 rijklare kilo’s het meergewicht ten opzichte van de 204 kilo wegende gewone Ténéré ruim binnen de grenzen van het accep- tabele, al was het alleen al omdat de standaard versie allesbehalve zwaarlijvig is. Het nieuwe full-colour TFT-scherm met Bluetooth-connectivity biedt verschillende lay-outs en een berg aan info en trilt in tegenstelling tot de lcd-variant van de standaardversie niet. Achter is de veervoorspanning makkelijk middels een stelknop aan te passen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3