MotoPlus 11 - 2022

SPORT MOTOPLUS 105  QATAR GEEN SEIZOENSOPENER MOTO2: FERNANDEZ PROFITEERT In 2007 werd het Grand Prix-seizoen voor het eerst geopend in Qatar. De Qatarese bond betaalde in de met Dorna afgesloten contrac- Van Pedro Acosta werd aan het begin van zijn eerste Moto2-seizoen na indrukwekkende optredens tijdens de wintertesten veel ver- wacht. Maar in de eerste vijf races van 2022 maakte de net 18 jaar geworden Moto3-­ wereldkampioen veel fouten. In Le Mans scoorde hij zijn eerste pole position en na de start leek hij ook de te kloppen man. Wel hing hij na een bijna-highsider even boven zijn Red Bull KTM, maar de aansluiting die zijn teamgenoot Augusto Fernandez kreeg, was van korte duur. Vijftien ronden voor het einde gleed Acosta echter toch onderuit, waarna Fernandez vrij spel kreeg. De tot nu toe in 2022 weinig gelukkige 24-jarige Madrileen behaalde zijn vierde Moto2-Grand Prix-zege, zijn eerste voor het team van Aki Ajo. De strijd om de tweede plaats werd ondanks een paar fouten beslist in het voordeel van Aron Canet, die Somkiat Chantra en Cameron Beaubier van zich af schudde. Ai Ogura liep met zijn vijfde plaats drie punten in op Celes- tino Vietti. DeWK-leider kende een moeizaam weekend. Vertrokken als achttiende liep het ook in de eerste helft van de race niet naar wens voor Vietti. Na een tricky rit door het grind reed hij toch van een achttiende naar een achtste plek. Op het circuit waar hij vorig jaar met een vijfde plaats zijn beste presta- tie tot nu toe leverde in de Moto2, stelde Bo Bendsneyder teleur. Vanaf een keurige negende trainingstijd verloor hij direct na de start enkele posities. Een long lap-penalty vanwege het afsnijden van de chicane (Bend­ sneyder zei dat hij moest uitwijken voor een andere rijder) wierp hem terug naar de zeventiende plaats. Door de vele valpartijen kwam de Rotterdammer nog als veertiende binnen, drie plaatsen voor Zonta van den Goorbergh. De Bredanaar worstelde op het voor hem nieuwe Le Mans. MOTO3: MASIA GEEFT NIET OP Twee nulscores in de eerste drie races leken de titelkansen van Jaume Masia ernstig te schaden. In Le Mans scoorde de Red Bull KTM-rijder echter zijn vierde podium op rij en in de laatste ronde ging Masia voor de hoofdprijs. Zijn agressie en vechtlust werden beloond, want met alleen Dennis Foggia nog voor hem in de laatste ronde ging Masia vol in de aanval. Met succes. Masia zette polesitter Foggia gedecideerd aan de kant, waarna ook Ayumu Sasaki de Italiaan nog eens aan de kant zette. Foggia, desastreus buiten de punten gefinisht in Jerez, leek nog de derde plek te pakken, maar ook de slecht gestarte Izan Guevara greep zijn kans in de laatste bocht. WK-leider en 2021-winnaar Sergio Garcia zat aanvankelijk voorin in de veertien man sterke kopgroep. Een fout in de voorlaat- ste ronde zorgde er niet alleen voor dat de groep brak, ook zat er daarna voor de GasGas-rijder niet meer in dan een zevende plaats. Toch mocht hij samen met teamge- noot Guevara, Sasaki en Andrea Migno nog van geluk spreken. Zij gingen gezamenlijk onderuit toen plotselinge regen de baan spekglad maakte. De wedstrijdleiding zwaaide de rode vlag en kortte de race in tot veertien ronden. Voor Masia had zijn tweede seizoenszege nog een zalvende uitwerking: vorig jaar brak de 21-jarige pupil van Aki Ajo zijn pols in Frankrijk, nu klom hij naar een tweede plaats in de ranglijst, in punten gelijk met Foggia en nog 17 punten achter Garcia. ten ruim voor het prestigieuze voorrecht, maar vanwege ingrijpende verbouwingen aan de faciliteiten van het in 2004 geopende circuit wordt komend jaar met die traditie gebroken. Waar in 2023 dan wordt afgetrapt, maakte Dorna nog niet bekend. Wel had de promo- tor ander nieuws. Vanwege de dit jaar tot 21 races uitgebreide kalender mogen fabrikanten vanaf de negentiende race een achtste blok inzetten. Het tijdstip van die mededeling is opmerkelijk, aangezien de 2022-kalender al lange tijd bekend was. Of één van de (nog) zes fabrikanten om de uitbreiding van zeven naar acht had gevraagd, werd niet bekendgemaakt. Voor constructeurs met ‘concessions’ (Aprilia, de laatste met deze privileges, verliest deze voor 2023) blijft het aantal van negen krachtbronnen gehandhaafd. PITSTOP SPORT

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3