MotoPlus 11 - 2022
SPORT MOTOPLUS 103 VERTREK SUZUKI AANSTAANDE Enkele dagen later bevestigde Dorna-baas Carmelo Ezpeleta dat hij in de week na de wed- strijd in Le Mans in overleg zou gaan met de Japanse directie van Suzuki, om de voorwaar- den te bepalen waaronder het merk het nog tot en met 2026 lopende contract kan verbreken. Hoewel Ezpeleta nog eens aangaf dat er vol- doende belangstelling is van andere partijen om de twee plekken van Suzuki over te nemen, is er nog geen duidelijkheid of de promotor vol- gend jaar ook daadwerkelijk 24 rijders met vijf constructeurs op de grid wil. Het Suzuki Ecstar-management wilde in Le Mans niet ingaan op het ingrijpende besluit, de rijders Joan Mir en Alex Rins spraken wel vrijuit. “Het was zwaar”, vertelde Mir over de week nadat het team intern op de hoogte was gebracht. “Je kunt het ‘onverwacht’ noemen. We hadden dit niet aan zien komen, want we waren al aan het onderhandelen over de komende seizoenen. Het eerste waar ik mee zat waren de mensen binnen Suzuki. Want iedereen weet dat dit team speciaal is, maar dit team is speciaal dankzij de mensen die hier werken. Het is dui- delijk dat het geen leuke tijd is.” Met een wrange glimlach zei de wereldkampi- oen van 2020 dat hij ‘officieel op de markt’was. “Mijn manager heeft nu meer werk dan hij had verwacht.”Manager Paco Sanchez bevestigde met Honda ‘en andere fabrikanten’in gesprek te zijn, maar een getekend contract was er nog niet. Een eerste zeer bescheiden aanbieding had bij Sanchez met terugwerkende kracht de indruk doen ontstaan dat er in Japan al langer sprake was van een vertrek uit de MotoGP.“Dat is mijn vermoeden. Maar dit is een beslissing genomen door mannen in pakken die niets met de sport hebben.”Mir beweerde geen haast te hebben omtrent duidelijkheid over zijn toekomst.“Maar iedere rijder die je het hier vraagt, zal zeggen dat hij graag zo snel mogelijk duidelijkheid wil over zijn toekomst. Dus hoe sneller we iets hebben, hoe beter het is voor iedereen.” Op de donderdag vóór de Grand Prix van Frankrijk kwam Suzuki voor het eerst met een officiële maar summiere verklaring dat veranderingen in de automotive wereld en zware economische tijden hadden geleid tot het na Jerez uitgelekte voornemen om de MotoGP de rug toe te keren aan het eind van 2022. Ook Mir tastte in het duister over Suzuki’s beweegredenen. “De reden voor deze beslissing zal een hele grote zijn. Het is niet dat we vijf- tiende of zestiende worden en elke race vechten om de laatste punten. Dit is ons beste pakket ooit. Dus het gaat om iets groots.”Vrees dat de geldkraan dan ook met onmiddellijke ingang dicht zou gaan, had Mir niet. Graag zou hij men- sen meenemen naar zijn nieuwe werkgever. “Als ik mijn teammee zou kunnen nemen, zou dat geweldig zijn. Maar we moeten rekening houden met waar we terechtkomen en wat de voorwaarden zijn van het team waar ik naartoe ga. Soms zijn er dingen waar je geen controle over hebt en een fabrikant kan zijn redenen hebben ommensen niet te vervangen.” Teamgenoot Rins liet weten heel wat tranen te hebben gelaten toen de in maart pas aan- gestelde teammanager Livio Suppo en Project Leader Shinichi Sahara hem op de hoogte had- den gebracht. “Ik heb dit team alles gegeven sinds 2017, om ze veel informatie te geven om een winnende machine te maken”, aldus Rins. “Of ik de beslissing snap of niet, maakt niet uit. Wij vechten voor de wereldtitel en we leiden het teamkampioenschap, dus het is heel moeilijk te begrijpen waarom de grote bazen op het hoofdkwartier dit hebben besloten. We kunnen er niets aan veranderen.” Ook bij Rins heerste ongeloof en ook onbegrip over het feit dat hij persoonlijk niets van Suzuki had gehoord.“Dat is een beetje vreemd, want de Suzuki-president, Toshihiro-san, is super vrien- delijk tegen me. Hij stuurde me een felicitatie video toen onze baby was geboren. Maar nu heb ik niks gehoord, alleen van Sahara-san en Livio.”Rins zei dat hij al in gesprek was met de teamleiding om de verbintenis te verlengen. “We waren in onderhandeling en als Livio en Sahara-san hier aan het begin van het sei- zoen van hadden geweten, dan waren we de onderhandelingen zeker niet in gegaan. De rijdersmarkt verandert nu Joan en ik Suzuki verlaten. Of: zij verlaten ons. Dus wij moeten ergens naartoe. Ik wil een ander zijn plek niet ontnemen, maar dat is nu de enige manier.” Repsol Honda-teammanager Alberto Puig zei dat de managers van de twee Suzuki-rijders contact hadden opgenomen. Volgens Puig zou Honda ‘altijd open staan’ voor gesprekken, maar de nieuwe situatie zou de eigen plannen niet beïnvloeden. Of de ook in Le Mans teleur- stellende Pol Espargaro nog in die plannen voorkwam, wilde Puig niet zeggen. Espargaro betitelde de verhalen als dat hij al te horen had gekregen dat hij op zoek moest naar een ander team als ‘fake news’. Voor Mir en Rins verliep de Grand Prix van Frankrijk rampzalig. Beide rijders crashten hard in respectievelijk de derde en veertiende ronde. Rins bezette toen de derde plaats achter Jack Miller (zie foto), Mir lag op dat moment vierde. PITSTOP SPORT
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3