MotoPlus 11 - 2022

GRAND PRIX VAN FRANKRIJK, LE MANS SPORT SPORT MOTOPLUS 101  UITSLAGEN GP WEGRACE LE MANS, FRANKRIJK Moto3 1 Jaume Masia (E), KTM 2 Ayumu Sasaki (J), Husqvarna 3 Izan Guevara (E), GasGas 4 Dennis Foggia (I), Honda 5 Tatsuki Suzuki (J), Honda 6 Carlos Tatay (E), CFMoto 7 Sergio Garcia (E), GasGas 8 Ryusei Yamanaka (J), KTM 9 Deniz Öncü (TUR), KTM 10 Andrea Migno (I), Honda 11 Daniel Holgado (E), KTM 12 John McPhee (GB), Husqvarna 13 Riccardo Rossi (I), Honda 14 Diogo Moreira (BR), KTM 15 Kaito Toba (J), KTM WK Tussenstand 1 Sergio Garcia, 112 punten 2 Jaume Masia, 95 punten 3 Dennis Foggia, 95 punten Moto2 1 Augusto Fernandez (E), Kalex 2 Aron Canet (E), Kalex 3 Somkiat Chantra (THA), Kalex 4 Cameron Beaubier (USA), Kalex 5 Ai Ogura (J), Kalex 6 Marcel Schrotter (D), Kalex 7 Joe Roberts (USA), Kalex 8 Celestino Vietti (I), Kalex 9 Jorge Navarro (E), Kalex 10 Stefano Manzi (I), Kalex 11 Manuel Gonzalez (E), Kalex 12 Lorenzo Dalla Porta (I), Kalex 13 Jeremy Alcoba (E), Kalex 14 Bo Bendsneyder (NL), Kalex 15 Filip Salac (CZ), Kalex WK Tussenstand 1 Celestino Vietti, 108 punten 2 Ai Ogura, 92 punten 3 Aron Canet, 89 punten MotoGP 1 Enea Bastianini (I), Ducati 2 Jack Miller (AUS), Ducati 3 Aleix Espargaro (E), Aprilia 4 Fabio Quartararo (F), Yamaha 5 Johann Zarco (F), Ducati 6 Marc Marquez (E), Honda 7 Takaaki Nakagami (J), Honda 8 Brad Binder (ZA), KTM 9 Luca Marini (I), Ducati 10 Maverick Viñales (E), Aprilia 11 Pol Espargaro (E), Honda 12 Marco Bezzecchi (I), Ducati 13 Fabio Di Giannantonio (I), Ducati 14 Alex Marquez (E), Honda 15 Franco Morbidelli (I), Yamaha WK Tussenstand 1 Fabio Quartararo, 102 punten 2 Aleix Espargaro, 98 punten 3 Enea Bastianini, 94 punten vanaf de tiende plek. “Het had een negende plaats moeten zijn, maar er crashten jongens voor me. En Zarco was sneller dan ik.” Marquez benadrukte nog eens ‘niet goed’ te rijden, ter- wijl hij bovendien vergeefs zocht naar grip en daarna acceleratie. “Een jaar of drie geleden zou het onmogelijk voor me zijn geweest om als vierde, vijfde of zesde te finishen. Dan zou ik hebben gepusht en zijn gecrasht. Vandaag voelde ik me niet goed en de kans om te crashen was heel groot. We zitten er verder achter, te ver om dat risico te nemen. Dat is makkelijker te accepteren.” Net als veel andere rijders sprak Marquez zijn zorg uit over het gebrek aan inhaalacties en de oorzaken daarvan. “Je moet tegenwoordig heel agressief inhalen. Door de holeshot devices, de wings en zo. Ik heb in de Safety Commission al gezegd dat we die kant opgaan. De rondetijden zijn wel beter (de race was vijftien seconden sneller dan Marquez’ racerecord uit 2018, red.), maar het interesseert de mensen niet of je wat langzamer bent: zij willen inhaalacties zien. Fabio was vandaag heel snel, maar hij zat opge- sloten achter Aleix, die in Jerez vast zat achter Miller. Als de rijder vóór je geen fout maakt, is het bijna onmogelijk om te passeren.” De slechts als zestiende gefinishte Andrea Dovi- zioso onderschreef Marquez’ analyse en schil- derde de situatie waarin de rijders en het kam- pioenschap zich bevinden. “Het is simpel om te begrijpen”, meende de veteraan. “Zo ongeveer iedereen is bij het remmen de voorkant kwijt. Als je al op de grens zit en de voorkant voelt glijden, ga je niet nog eens twee meter later remmen. Dus als je uit de slipstream komt en de downforce door de winglets voelt, krijg je niet de kans om te remmen op je limiet: je moet daardoor juist eerder remmen. Dat maakt het moeilijk. Als je sneller een hoek uit komt, of als je halverwege het rechte stuk kunt inhalen, zit je beter. De downforce maakt het lastig.” Om in een kampioenschap met uniforme ban- den en elektronica en ‘bevroren’motorontwik- keling gedurende het seizoen de ontwikkeling van niet motor-gerelateerde zaken een halt toe te roepen, ligt het er volgens Dovizioso aan welke kant het kampioenschap op wil. “Wil je sneller zijn en preciezer moeten rijden, dan is dit de weg. Wil je dat niet, dan moet je de regels aanpassen. Kies je voor sportiviteit of entertain- ment, dat moet het kampioenschap beslissen. Elke rijder vraagt om andere dingen, afhankelijk van je machine. Maar de beschreven problemen gelden voor iedereen.” n Wéér feest bij Gresini Naast Bastianini crewchief Alberto Giribuola en vierde van rechts oud-wereldkampioen Manuel Poggiali. (Foto: Gresini) Brad Binder reed van plaats achttien naar acht, met een beschadigde KTM. Hij miste na een botsing met Zarco één winglet aan de boven­ kant van de stroomlijn. (Foto: Rob Gray/Polarity Photo-KTM) Bagnaia maakt een fout, glijdt onderuit en staat met lege handen. Bastianini koerst vervolgens op een comfortabele zege af. (Foto: MotoGP) Marc Marquez haalde met een zesde plaats achter Johann Zarco zijn doelstelling, maar kwam duidelijk tekort. (Foto: MotoGP)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3