MotoPlus 09 - 2022

PORTRET MOTOPLUS 97  2012 Pit Beirer krijgt de volledige verant­ woordelijkheid voor KTM Motorsport (offroad/ weg) 2012 Eerste Outdoor-­ motorcross-titel voor KTM in Amerika (Ryan Dungey) 2016 MotoGP-debuut met de RC16 bij de laatste race van het seizoen in Valencia 2012 Eerste WK-titel op de weg (Moto3/Sandro Cortese) 2015 Eerste US-Super­ cross-titel voor KTM (Ryan Dungey) 2019 Ex-Honda-fabrieks­ coureur Dani Pedrosa wordt als MotoGP-­ testrijder aangetrokken In de rug wordt Beirer gedekt door de direc- teuren Trunkenpolz (l) en Pierer (2e van links). Tot in detail: de plekken op de motorfiets waar de bestickering moet komen. Stappen zetten: visualisatie van het verschil met de winnaar – voor de ingenieurs. bezoek ineens sportdirecteur van KTM North America. De trots op de overtuigingskracht van de afgevaardigde “van de destijds in Amerika sportief gezien meest onbeduidende fabrikant” staat vandaag de dag nog op zijn gezicht. Het succes ook. DeCoster pakte met Ryan Dungey de titel in het US-Outdoor- en Super­ cross-kampioenschap (zie ook de tijdlijn in dit artikel). Het economische succes volgde niet veel later. Ook in Amerika is KTM ondertussen marktleider in het offroad-segment. Missie vervuld! Beirer beseft zich dat dergelijke huzarenstukjes alleen mogelijk zijn door highspeed-besluit- vorm-pingpong met concernbaas Pierer. Het kan gebeuren dat zelfs uitgaven met zes cijfers met een paar sms’jes gemaakt worden. De persoonlijke band tussen het duo is nog steeds gestoeld op een diep onderling vertrouwen. Vooropgaan, mensen enthousi- asmeren – het succesrecept laat zijn sporen na, ook voor hem persoonlijk. Ondertussen is de selfmade manager verantwoor- delijk voor het gehele motor- sportprogramma binnen KTM. Een enorme opgave. Vanuit het in 2016 opgerichte motorsport- centrum (bouwkosten: 12 mil- joen euro) stuurt de 49-jarige Beirer wereldwijd inmiddels 460 werknemers aan, waarvan er 240 in het imposante gebouw zelf werkzaam zijn. In alle sportieve disciplines staan er dit seizoen 74 fabrieksrijders onder contract. Dat zijn aantallen die wereldwijd geen enkele andere fabrikant kan halen. Het is ook alleen mogelijk met een heldere structuur. Met de vier leidinggevenden van de kernsegmenten (offroad, weg- race, WP Suspension, financiën) overlegt hij twee keer per week. Opvallend is dat Beirer alle cijfers en namen zonder spieken op kan dreunen en hij in die gesprek- ken heel heldere doelen weet te schetsen. De weg ernaartoe laat hij zijn collega’s zelf kiezen. Wat telt, zijn de resultaten. En die mogen er zijn. Offroad zijn de belangrijkste titels, dus US Super­ cross, MXGP en Dakar, allemaal in Oostenrijkse handen. Maar zijn zo succesvolle kwali- teiten had de autodidact Beirer bij de start van het 2016-seizoen ook hard nodig. De entree in de MotoGP-klasse is van een heel ander kaliber. Uit de door Pierer bij het startschot van het project voorzichtig geformuleerde twijfel – “Maar blameren kunnen we ons niet, toch?” – ontstaat een enorme druk om te slagen. Een weg terug of een plan B is er niet, weet ook Beirer. Na een onrustige start met laatste plaatsen in de kwalificaties viert de sportief directeur weer zijn bekende triomfen. Met Mike Leitner, de voormalig crewchief van Dani Pedrosa in het Honda fabrieks­ team, trekt hij een belangrijke pion aan. Niet veel later weet hij ook de inmiddels gestopte Pedrosa als MotoGP-testrijder voor KTM te strikken. Met zijn uitstekende eigenschappen als ontwikkelingsrijder zet de kleine Spanjaard de RC16 op het spoor naar succes. In het vierde volledige seizoen in de koningsklasse pakt Brad Binder in 2020 de eerste overwinning voor KTM. De deelname aan de MotoGP verzet ook de financiële Hij werkt als een coureur – volgas. Het MotoGP-debuut markeert een nieuw tijdperk. Pit Beirer verstaat de kunst om voor­ trekkers in de scene te overtuigen en te enthousiasmeren voor de doelen van het KTM-concern »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3