MotoPlus 09 - 2022

PIRELLI DIABLO ROSSO IV CORSA BANDENTEST BANDENTEST MOTOPLUS 71  Pirelli over de positionering van de Corsa Matteo Torchiana, Head of Product Development Moto, vertelt dat de Pirelli Diablo Rosso IV Corsa weliswaar een kleine niche-markt bedient, maar dat deze te belangrijk is voor Pirelli om te negeren. “Bovendien zijn de aantallen per rijder best hoog, dankzij circuitgebruik”, licht Matteo toe en over de positionering zegt hij: “Een goed presterende circuitband, maar met toch betere natte eigenschappen dan een race-replica zoals de Supercorsa SP. Bovendien is er weinig concurrentie, alleen van Michelin en Dunlop.” De lunchpauze duurt veel te lang, want het fameuze circuit van Mugello lonkt! Er zijn geen bandenwarmers gemonteerd en dat is mooi, want de doelgroep voor deze banden zal dat waarschijnlijk ook niet doen. Eerst rij ik met de Aprilia RSV4 en in het eerste rondje is logischer­ wijze voelbaar dat de banden nog moeten opwarmen. De voorkant voelt dan een tikje zwaar sturend aan en de achterzijde geeft nog wat beweging. Dit wordt ook wel uitvergroot omdat de voorrijder, Fabrizio Lai (tweevoudig Europees kampioen en zo...), dusdanig van kiet gaat dat de hele groep na één ronde al uit elkaar is getrokken. Om alles in perspectief te plaatsen: in de vijfde bocht tikt mijn knie al tegen het asfalt en trekt Lai al zwarte strepen. Ik plak aan zijn achterwiel, want ik ken Mugello nog niet en absorbeer elk stukje informatie wat me toe- geworpen wordt. In het tweede rondje zijn de banden helemaal op temperatuur en de grip is meer dan ik verstandig vind om te gebruiken op deze voor mij nieuwe baan. De snelheid ligt hier serieus hoog en ruim de helft van de bochten en dus rempunten bevinden zich achter een heuvel en zijn dus niet zichtbaar. De Aprilia is heer en meester in dit soort omstandigheden en de Pirelli’s dragen bij aan de feestvreugde met grip, stuurprecisie en een gebrek aan ner- vositeit. Echt heel erg goed. Een sessie op de BMW S1000RR toont eenzelfde beeld. Nu wordt mijn circuitkennis wat beter en kan ik bijvoorbeeld wat harder die diepte van de supersnelle slinger Casanova en Savelli induiken. Wát een gave baan! Zo breed, zo vloei- end en zo snel. Daarna rijd ik met de Kawasaki ZX-10R en eigenlijk wordt de complete rijerva- ring getroebleerd door de erg harde gasreactie. Zowel gasgeven als gas sluiten geeft een harde, haast metalige tik, waardoor er onrust in het rijwielgedeelte ontstaat. Tot slot sleurt de Ducati Panigale V4S me over het 1.141 meter lange rechte stuk en de beresterke V4 beult riant over de 300 heen, waarna afremmen voor de onge- veer 80 km/uur snelle San Donato toont dat de stabiliteit van de voorband echt heel goed is. Ook de Duc stuurt mooi neutraal, ook diep remmend de bochten in. Forcerend kan de trac- tiecontrole gevoeld worden en dat ondergaat de achterband gelaten. Wel blijkt de banden- spanning wat ver op te lopen en we verlagen de (warme) spanning van 2,75 naar 2,4 bar, dat blijkt meer grip te geven. Er worden vrijwel geen banden gewisseld gedurende de dag en dus overleven de banden liefst twaalf sessies over de hele dag genomen. Ze zien er dan weliswaar gebruikt maar niet compleet versleten uit. De conclusie is dat Pirelli met de Diablo Rosso IV Corsa een tamelijk specifiek marktsegment bedient, maar dit wel op een heel hoogwaardige manier invult. Als je verschillende circuitdagen per jaar rijdt en dan voorin de snelste groep mee wilt knallen maar geen zin hebt in gedoe met bandenwarmers en bovendien ook op de weg lekker wilt kunnen rijden, dan is dit een bijzonder prettige aan- vulling op het assortiment. De Diablo Rosso IV Corsa is niet alleen jubileumrubber, maar zeker ook jubelrubber. n Alle dit jaar geproduceerde banden zijn voorzien van een opvallend geel 150-jarig- jubileum-logo. Onder de Aprilia Tuono 660 blijkt ook de koude grip op de openbare weg goed.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3