MotoPlus 09 - 2022
VOGE 500DSX COMPACTTEST COMPAC T TEST MOTOPLUS 57 MOTOR vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin, DOHC, vier kleppen per cilinder, brandstofinjectie, zesversnellingsbak, natte platenkoppeling, O-ring-ketting. Boring x slag 67,0 x 66,8 mm Cilinderinhoud 471 cc Compressie 10,6 : 1 Max. vermogen 34,5 kW (46,2 pk) bij 8.500 tpm Max. koppel 42,5 Nm bij 7.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, upside-down voor vork, tweezijdige stalen achtervork, monoschokdemper met instelbare veervoorspanning, veerweg v/a n.b., dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, tweezuiger remklauwen, schijf- rem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw. Bandenmaat 110/80-19; 150/70-17 Banden in de test Metzeler Tourance MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.477 mm, zithoogte 830 mm, drooggewicht 194 kg, max. belading n.b., tank inhoud 17 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 10.000 km Kleuren zwart en grijs Prijs NL € 7.649,- / B € 6.699,- INFO NEDERLAND www.vogemoto.nl INFO BELGIË www.voge.be TECHNISCHE GEGEVENS VOGE 500DSX vermogen is zo bescheiden dat het A2-rijders in beeld brengt. Door de korte gearing voelt het blokje overal levendig, maar het draait daardoor wel redelijk wat toeren. Bij 100 km/ uur is het al goed voor 5.000 tpm. Het geluid uit het fraaie korte dempertje is daarbij vol bravoure en werkt sfeerverhogend. Dat laatste geldt niet voor de vibraties. Die komen op de ene DSX wel stevig in het zadel door en op de andere DSX niet. Wel zo prettig: het blok heeft slechts om de tienduizend kilometer een servicebeurt nodig. Ook prettig: de versnel- lingsbak schakelt lekker licht en het blok is soepeler dan gedacht. Dit ‘kleintje’ begint zelfs binnen de stadsgrenzen in zesde versnelling niet te bokken. Het is een eigenschap die je ook in een file weet te waarderen. Een gemid- deld verbruik hebben we niet kunnen vast- stellen tijdens de testrit. Als het ook maar een beetje in de buurt komt van het Honda 500- blok, dan kom je dankzij de 17-liter benzine tank flink ver. De vering van KYB verricht goed werk. Bij een kasseistrook laten we bewust het geasfal- teerde fietspad ernaast links liggen en gaan we vol voor de marteling van de kinderkopjes. De vering weet er prima raad mee, zelfs op deze gevreesde ondergrond blijft rijden op de 500DSX een comfortabele ervaring. Ook op hogere snelheden en op asfalt van betere kwaliteit is er weinig reden tot klagen. Het levert een volwassen stuurgedrag op. Het stuurgemak is tegelijk opvallend. Het kost geen enkele moeite om de motorfiets van links naar rechts te gooien. Daarbij voelt de Voge niet als blikken speelgoed aan, maar gewoon als ieder andere motorfiets. Een merk als Voge heeft de kwaliteitskloof ondertussen echt wel gedicht. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Nissin-remmen die gewoon goed doen wat ze moeten doen. Op het eind van de dag heeft de 500DSX zijn punt gemaakt. Het is een prima motorfiets voor alledag voor mensen die aan hun portemon- nee denken en voor mensen voor wie het niet zo zwaar hoeft of die anders willen zijn. Dat anders zit niet zozeer in de rijervaring die de Voge biedt, want die is verrassend gewoon en tegelijk leuk. Natuurlijk benadrukt Voge graag het avontuurlijke karakter van de 500DSX, maar deze motorfiets moet zeker kunnen uitblinken in economisch verantwoord woon-werkverkeer of weekendritten waar het niet op haren en snaren hoeft. De ‘kleine’ allroad is ruim genoeg om al die ritten geen straf te maken en het blok is soepel en krachtig genoeg om geen irritatie op te wekken. Hiermee kun je echt alle dagen uit de voeten. n Chic Panigale-achtig achterlicht. Stoere wielen en uitlaatdempertje, betrouwbare Nissin-remmen. Het mooi weggewerkte knopje op de spiegel schakelt het ABS uit. Een compleet TFT-dashboard met zelfs de bandenspanning in beeld.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3