MotoPlus 09 - 2022
4 CROSSOVER TOERCONCEPTEN VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 41 BMW F900XR Honda NT 1100 Kawasaki Versys 1000S Tourer Yamaha Tracer 9 GT MOTORBLOK Bouwwijze paralleltwin met 90° verzette kruktappen en balansas paralleltwin met 90° verzette kruktappen en balansas viercilinder-lijnmotor driecilinder-lijnmotor met balansas Boring x slag 86,0 x 77,0 mm 84,0 x 77,0 mm 77,0 x 56,0 mm 78,0 x 62,1 mm Cilinderinhoud 895 cc 1.084 cc 1.043 cc 890 cc Compressieverhouding 13,1 : 1 10,1 : 1 10,3 : 1 11,5 : 1 Injectie 2x Ø 48 mm 2x Ø 46 mm 4x Ø 38 mm 3x Ø 41 mm Koppeling natte multiplaat met rem koppelbegrenzer natte multiplaat met rem koppelbegrenzer natte multiplaat met rem koppelbegrenzer natte multiplaat met rem koppelbegrenzer Max. vermogen* 77,0 kW (105 pk) bij 8.500 tpm 75,0 kW (102 pk) bij 7.500 tpm 88,2 kW (120 pk) bij 9.000 tpm 87,5 kW (119 pk) bij 10.000 tpm Max. koppel* 92 Nm bij 6.500 tpm 104 Nm bij 6.250 tpm 102 Nm bij 7.500 tpm 93 Nm bij 7.000 tpm Uitlaatgeluid bij stilstand 92 dB(A) 94 dB(A) 93 dB(A) 96 dB(A) RIJWIELGEDEELTE Frame stalen brugframe, meedragend motorblok stalen dubbel wiegframe aluminium brugframe gegoten aluminium brugframe Voorvork upside-down telescoop, Ø 43 mm upside-down telescoop, Ø 43 mm upside-down telescoop, Ø 43 mm upside-down telescoop, Ø 41 mm Stuurdemper ja nee nee nee Remmen v/a Ø 320/265 mm Ø 310/256 mm Ø 310/250 mm Ø 298/245 mm Hulpsystemen bochten-ABS, tractiecontrole bochten-ABS, tractiecontrole bochten-ABS, tractiecontrole bochten-ABS, tractiecontrole Wielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 3.50 x 17; 5.50 x 17 3.50 x 17; 5.50 x 17 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 Banden in test Michelin Road 5 GT Dunlop GPR-300 'P' Bridgestone T31 'G' Bridgestone T32 'J' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.521 mm 1.535 mm 1.520 mm 1.500 mm Balhoofdhoek 60,5° 63,5° 63,0° 65,0° Naloop 105 mm 108 mm 106 mm 108 mm Veerweg v/a 170/172 mm 150/150 mm 150/152 mm 137/130 mm Zithoogte 1 840 mm 835 mm 840 mm 825 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 231 kg 241 kg 257 kg 223 kg Laadvermogen 207 kg 191 kg 218 kg 191 kg Tankinhoud/reserve 15,5/3,5 l 20,4 l 21,0 l 18,0/2,8 l Onderhoudsinterval 10.000 km 12.000 km 12.000 km 10.000 km Prijs NL € 13.900,- € 16.399,- € 17.398,- € 15.499,- Prijs testmotor € 17.665,63 2 € 16.984,- 3 € 17.398,- € 15.499,- Prijs B € 11.880,- € 13.999,- € 16.498,- € 13.999,- *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 incl. Active-pakket € 598,95 (bestaande uit kofferdragers, Rijmodi Pro, handvatverwarming, ABS Pro, DTC en MSR), Dynamic-pakket € 648,56 (bestaande uit Headlight Pro, adaptieve bochtenverlichting, dagrijverlichting en Quickshifter Pro), handkappen € 73,81, Intelligent Emergency Call € 277,09, koffers € 810,50, Comfort-pakket € 701,80 (bestaande uit middenbok, Keyless Ride en Dynamic ESA), RDC € 198,44, cruise control € 303,71; 3 incl. topkofferset 50L € 585,00 MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 216 km/uur 200 km/uur 217 km/uur 218 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,6 sec 3,6 sec 3,6 sec 3,5 sec 0 - 140 km/uur 6,3 sec 6,1 sec 5,8 sec 5,7 sec 0 - 200 km/uur 15,7 sec – 13,5 sec 12,5 sec Rollende acceleratie in zes 60 - 100 km/uur 4,4 sec 4,2 sec 4,1 sec 3,9 sec 100 - 140 km/uur 4,5 sec 4,4 sec 4,6 sec 4,4 sec 140 - 180 km/uur 5,7 sec 6,0 sec 6,1 sec 5,3 sec Verbruik Secundair testtraject 1 op 23,2 1 op 21,3 1 op 18,8 1 op 23,2 Actieradius secundair 360 km 434 km 396 km 419 km TECHNISCHE GEGEVENS driehoeken – dus de positie van zadel, stuur en voetsteunen ten opzichte van elkaar –, maar meer in de zitruimte en de polstering van de zadels. Zo is de puntenvoorsprong van de Kawasaki en Honda te verklaren door hun royaal bemeten en comfortabel gevoerde zadels. Het zadel van de BMW is smaller en iets straffer gevoerd, de Yamaha zit wat dit betreft tussen de Duitse machine en de twee rijdende sofa’s in. Daarbij moeten we opmerken dat de beoordeling is gedaan vanuit het perspectief van de toerrijder. Wie graag sportiever rijdt, zal het lagere stuur en het smallere, hardere zadel van de BMW niet als nadeel ervaren. Integendeel zelfs, want de mogelijkheid om wat meer naar voren of naar achteren te kun- nen schuiven is fijn bij een sportieve rijstijl. De Yamaha is wat dat betreft vergelijkbaar, waarbij het stuur wel hoger staat dan op de BMW. Passagiers hebben op alle vier de motoren een goed tot zeer goed zitcomfort met aan- »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3